Buněčná terapie zažívá v Česku boom.

6. říjen 2015
Zprávy

Vypěstovat v laboratoři nová játra nebo močový měchýř - o to se teď snaží pražští vědci. Speciálně upravují plastové materiály, aby na nich vyrostly lidské buňky. Novinka pomůže například pacientům s popáleninami nebo s cukrovkou.

Chemik Václav Švorčík vymyslel, jak upravovat materiály, aby na nich rostly lidské buňky - hlavně ty, které nahradí zničenou kůži. Svůj objev chce přivést do praxe, aby buňky mohli běžně používat lékaři pro pacienty. Spolupracuje s klinikou popálenin 1. Lékařské fakulty UK a připravuje klinickou studii.

„Schvalovací proces není v tomto případě tak náročný jako u medikamentů, které se polykají, v tomto případě by ta cesta mohla být snazší a kratší,“ vysvětluje chemik Václav Švorčík.

Lékaři objev vítají. U pacientů s rozsáhlými popáleninami mohou zatím používat jen umělou kůži. Pokud chtějí nemocnému vypěstovat jeho vlastní kůži, potřebují drahé testy a studie: „Na to, abyste tohle všechno zvládli, potřebujete najmout firmu, která vám tu studii připraví. Nejjednodušší studie stojí kolem šesti milionů korun,“ říká lékař Pavel Měřička.

V buněčné terapii patří Česká republika ke světové špičce. V České republice se pěstováním buněk zabývají desítky vědeckých týmů. Ročně se do výzkumů investují stovky milionů korun.

autor: lio