Nedostatek řidičů autobusů v Praze. Nahradí je autopiloti?

4. leden 2018

Delší čekání na zastávkách a někdy i plnější spoje než obvykle. Tak to teď vypadá v Praze kvůli nedostatku řidičů autobusů a tramvají. Společnost Ropid, která v Praze plánuje dopravu, to vyřešila zatím tak, že prodloužila platnost prázdninových jízdních řádů až do příštího pátku. Řidiči ale chybí i dopravcům ve středních Čechách.

V Praze to zatím společnost Ropid, která má regionální dopravu na starosti, vyřešila tak, že upravila jízdní řády podle prázdninového režimu.

Podle mluvčího Ropidu Filipa Drápala je ale celkem pravděpodobné, že upravené jízdní řády budou platit i před letními prázdninami, nejenom během nich, jak jsme na to zvyklí z minulých let. A dopravce počítá i s tím, že začne nakupovat například autobusy s větší kapacitou. Stejný počet cestujících by odvezl nižší počet vozů, a tím pádem i řidičů.

Mluvit se znovu začíná taky o využití metra, tramvají nebo autobusů bez řidičů. Ještě letos by se měl zkoušet v Praze projekt, který má detailně prozkoumat možnosti využití autopilotů. Bude analyzovat třeba to, jak se tramvaj nebo autobus chovají na různých typech křižovatek. Například jestli dokáže tramvaj sama zabránit srážce s člověkem nebo s autem.

Čtěte také

Bez řidičů by časem mohlo jezdit i metro. Je to v plánu na projektované trase D. Soupravy už dopravní podnik ve výběrovém řízení bude poptávat jako bezpilotní. Metro by stavbaři měli začít budovat v roce 2019, aby ho dokončili podle plánu o čtyři roky později. Všechno je to podle šéfa dopravního podniku Martina Gillara reakce na nedostatek zaměstnanců.

V Praze v současné době chybí zhruba tři stovky řidičů. Dopravní podnik aktuálně zaměstnává 4230 řidičů. Ty nové se snaží nalákat například na 35tisícový plat a další výhody.

Řidiče shání například i ČSAD MHD Kladno. Každý měsíc se společnosti daří získat až 8 nových řidičů. Ani to ale nestačí.

autor: mav
Spustit audio