Noční exkurze v pražském metru: Tunely před povodní chrání těsnící stěny a hermetické dveře

8. srpen 2012

Velká povodeň v roce 2002 Praze ublížila v mnoha směrech. Těžce postihla také metro. Zaplaveny byly stanice na všech linkách, nejhůře na tom ale byla žlutá linka B, a to zejména v Karlíně. Povodňová opatření zde naprosto selhala, vůbec nepočítala s obrovským náporem tisícileté vody. Pražané se ale chtějí ze špatné zkušenosti poučit a na zabezpečování města pracují. Jak by obstála stanice Křižíkova dnes, to na noční exkurzi zjišťovala redaktorka Evelyna Kulíšková.

Stanice Křižíkova v pražském Karlíně patří k těm, které povodeň v roce 2002 zasáhla nejvíce. Rysku udávající výšku, kam voda dosahovala, byste zde jen stěží hledali. Ukrývá se těsně pod čtyřmetrovým stropem vestibulu. A také proto si náš průvodce Petr Kysilko z dopravního podniku vybral pro názornou exkurzi právě tuto stanici.

Půjdeme dolů do tunelu, tam zavřeme traťový uzávěr. Zavřeme tam některé další uzávěry a vrata a potom z tunelu půjdeme zpátky do stanice a uzavřeme dva takzvané eskalátorové uzávěry," uvádí nás specialista na ochranný systém metra přes potemnělou chodbu stanice až na betonový chodníček v kolejišti.

Po pár metrech chůze v tunelu lemovaném kabely jsme dorazili k prvnímu bezpečnostnímu uzávěru. Před námi se zavírá obří těsnící stěna.

Teď za chvilku uvidíte, jak tady tohle zařízení sjíždí na kolejnice. A dojde k utěsnění toho otvoru tam dole," popisuje Petr Kysilko.

Podobná stěna je v každé stanici metra, která disponuje ochranným systémem. To je podle Kysilka necelá čtyřicítka z celkového počtu 57 stanic.

To už ale přecházíme do mezitunelového prostoru k dalším nepropustným dveřím. Speciálně tady musí při povodních pracovníci dodržovat přísná pravidla.

„Musí dbát jednak na to, aby bylo zavřeno to, co má být, ale také, aby si nezavřeli únikovou cestu. Nebo aby nezavřeli únikovou cestu někomu jinému. Proto musí být v povodňovém plánu přesně stanoveno v jakém pořadí se co zavírá," vysvětluje Kysilko s tím, že všechna opatření uvnitř tunelu, která jsme viděli, přichází při stavu ohrožení na řadu až úplně naposled.

Při prvním a druhém povodňovém stupni cestující nic nepoznají, provádí se jen kontroly. Až když hladina vody dosáhne více než třetího povodňového stupně, začíná v metru pohotovost.

V určité fázi se začnou budovat hradítka na povrchu. V další fázi se ukončuje provoz metra a pak teprve můžeme uzavírat prvky v podzemí."

Při povodni v roce 2002 se tak stalo. Podle Petra Kysilka by ale měly zrevidované a lépe zabezpečené protipovodňové prvky příští velkou vodu zvládnout o poznání lépe.

autor: eku
Spustit audio