Stavba metra D začne v úseku Pankrác - Olbrachtova. Bude nejsnazší získat potřebné pozemky

20. duben 2017

Dozorčí rada pražského dopravního podniku ve středu odpoledne rozhodla, že stavba trasy metra D začne nejdříve v úseku Pankrác - Olbrachtova. Následně bude vybudován zbylý úsek do Písnice. Důvodem je, že v tomto úseku je nejsnazší získat potřebné pozemky. Stavět by se mělo začít za dva roky.

„Dozorčí rada udělila souhlas s variantou, kterou jsme na představenstvu projednali minulou středu," uvedl generální ředitel pražského dopravního podniku Martin Gillar.

Rozhodnutí dozorčí rady nemusí schvalovat rada ani zastupitelstvo hlavního města. Pouze jej dostanou na vědomí. V dozorčí radě jsou kromě zástupců vládnoucí koalice ANO, ČSSD a Trojkoalice i představitelé opozice a zaměstnanců podniku. Středeční rozhodnutí rady bylo jednomyslné.

Podle primátorky Adriany Krnáčové z hnutí ANO se začne stavět za dva roky. „Tato varianta vypadá jako nejlepší možné řešení, protože pokud vše půjde podle plánu, mohli bychom začít stavět už v roce 2019. V první fázi tam i otestujeme metro s automatickým provozem," řekla.

Podle primátorky Adriany Krnáčové z hnutí ANO se začne stavět za dva roky. „Tato varianta vypadá jako nejlepší možné řešení, protože pokud vše půjde podle plánu, mohli bychom začít stavět už v roce 2019. V první fázi tam i otestujeme metro s automatickým provozem," řekla.

Dopravní podnik nyní začne řešit geologický průzkum stavby. „Příští rok proběhnou průzkumné ražby a následně bude ražen tunel do zastávky Olbrachtova," uvedl náměstek primátorky Petr Dolínek z ČSSD.

Báňskému úřadu zamýšlí město průzkum ohlásit v únoru 2018. Současně s průzkumy by mělo být zahájeno výběrové řízení na dodavatele stavby. Podle již dříve schváleného harmonogramu by po zahájení stavby z Pankráce do Písnice měly začít práce na další etapě, tedy ražba tunelů z Písnice do centra.

Pražský dopravní podnik si letos zadal analýzu čtyř variant stavby. Nejlépe z ní vyšla právě ta, že stavba začne v úseku Pankrác - Olbrachtova a následně bude vybudován zbylý úsek až do Písnice.

Další možností byla například výstavba trasy z Pankráce na Nové Dvory, zbylý úsek do Písnice by se budoval následně. Na stole byla i varianta vystavět úsek Pankrác - Písnice, avšak nebyly by vybudovány stanice, u kterých je problém s výkupy pozemků - vlaky by pod místy, kde mají být, projížděly.

V poslední variantě by byl vybudován tunel z Pankráce až do Písnice, avšak tři stanice by oproti původním plánům nebyly stavěny takzvaně hloubené, ale ražené.

Město má dlouhodobé problémy s výkupy pozemků. Až letos se podařilo s vlastníky vyjednat znění dohody, kdy oni umožní Praze stavět metro, ta jim zase povolí uskutečnit například v Krči developerské projekty. Kromě úseku z Pankráce do Písnice má vést metro D také z Pankráce na Náměstí Míru. O stavbě tohoto úseku se zatím nerozhoduje. Na nové lince budou jezdit vlaky bez řidiče. Projektanti náklady na celou trasu se předběžně odhadují na zhruba 50 miliard korun.

Vizualizace stanice metra Náměstí bratří Synků na trase D
zdroj: ČTK
Spustit audio

Více z pořadu