Značku kvality mají nově i neziskovky

30. září 2014
Zprávy

Rozhodli jste se, že se o část vašich peněz chcete rozdělit s některou z neziskových organizací? Ale pro kterou se rozhodnout? Jak vůbec poznat, že se svěřenými penězi nakládá skutečně tak, jak slibuje? Od teď stačí najít značku spolehlivosti a víte, že jste přispěli někomu, kdo si to skutečně zaslouží.

„Dárce tak má větší jistotu, které organizace jsou prověřené, do kterých se někdo podíval za ně, a že ty peníze skončí tam, kde chtějí,“ vysvětluje ředitel Asociace neziskových organizací Marek Šedivý hlavní smysl značky spolehlivosti, kterou Asociace začala udělovat.

„Pro neziskovku je to nástroj pro to, aby si získala víc prostředků, aby oslovila a byla více důvěryhodným partnerem,“ dodává.

Získat značku spolehlivosti ale není pro neziskové organizace nic snadného. Už jen aby se mohla o značku ucházet, musí splňovat několik kritérií. Musí existovat alespoň dva roky, mít webové stránky, získávat alespoň část peněz od dárců nebo jednou ročně dělat audit. Teprve když toto všechno splňuje, začnou odborníci hodnotit, jestli splňuje podmínky pro získání značky spolehlivosti.

„První, co hodnotíme, je organizační složka, pak nás zajímá hospodaření organizace – kontrolujeme, jestli je všechno ve výročních zprávách, jestli všechno opravdu odpovídá stavu, jak to v organizaci chodí, jak efektivně organizace funguje,“ říká analytik Asociace Aleš Mrázek.

Za efektivní se obvykle považuje, kdy náklady na provoz a správu organizace nepřesahují 35 procent získaných prostředků. Jako první uspělo v náročném posuzování sedm neziskových organizací. Mezi nimi i obecně prospěšná společnost Na počátku, která pomáhá těhotným ženám a matkám v nouzi.

„Předpokládáme, že to pomůže při získávání finančních prostředků a že nás to představí jako organizaci, která je transparentní,“ říká ředitelka organizace Eva Vondráková.

Další úspěšnou organizací byl také Helppes, který cvičí asistenční psy.

„Teď je to trochu závazek, motivace si to udržet a jelikož jsme dostali nějaká doporučení od hodnotitelů, je to i skvělý feedback v tom, co máme a nemáme v pořádku,“ dokazuje Veronika Paldusová, že i kritika hodnotící komise může organizaci prospět.

„Hodnocení provádí odborný hodnotitel a pouze dává doporučení pro radu hodnocení spolehlivosti. V té radě je devět nezávislých odborníků, kteří na zasedání rozhodnou,“ vysvětluje Aleš Mrázek.

Organizaci, která se rozhodne o značku požádat, čeká nejen až půlroční zevrubná prohlídka a následné každoroční kontroly. Musí si také připravit několik desítek tisíc korun, které celý proces stojí.

„Částka za pořízení značky by se v logice věci měla neziskovce několikanásobně vrátit,“ ubezpečuje Marek Šedivý.

Značka spolehlivosti je samozřejmě jen jedním z mnoha vodítek, které vypovídají o tom, že je nezisková organizace hodná důvěry svých dárců. Na druhou stranu, je to vodítko, na které se můžeme skutečně spolehnout. Seznam všech laureátů značky najdete na www.znackaspolehlivosti.cz.

autor: Veronika Neprašová
Spustit audio

Více z pořadu