Učení mučení?

28. březen 2016

Odpolední poradny následujících dvou týdnů věnujeme našim dětem a jejich přípravě do školy a vůbec jejich i našemu přístupu k učení. Aby neplatilo rčení, že učení je mučení. A je to vůbec možné?

Jak motivovat dítě, aby ho bavily domácí úkoly, aby vzalo za své, že to je pro něj dobré, aby se dokázalo samo soustředit, trénovalo paměť, chápalo to, co se učí atd., atd. Naší poradkyní bude speciální pedagožka ze společnosti Scio Adéla Zelenda Kupcová.

Motivace

"Aby se dítě učilo rádo, musí pochopit, že učení má smysl a že je samo pánem nad tím, jak se učí. K tomu nepomůže vnější motivace jako odměny a tresty, ale vysvětlení, proč je dobré umět číst, umět psát, vědět, jak funguje demokracie atd. Je dobré dát dítěti volnost ve způsobu, jak se učí - jestli v klidu, jestli si poznámky kreslí nebo píše, jestli poslouchá hudbu," říká Adéla Zelenda Kupcová.

Když se dítě jde učit, máme si položit tři otázky: Rozumí dítě tomu, proč se to má učit? Má volnost, jak se to učí? Může sledovat svůj rozvoj? Hlavní je ale motivaci dítěte nezabít přemírou úkolů, dodává A. Zelenda Kupcová.

Jak se učit?

U učení podle A. Zelendy Kupcové dobře funguje třífázová metoda EUR. V první fázi jde o to, aby si dítě vybavilo (evokovalo), co už o tématu ví. Druhou fází je uvědomění si významu nové informace, jde o fázi učení se novému a zařazování nových poznatků do známých souvislostí. Třetí fází je reflexe, dítěte se třeba zeptáme na tři nejdůležitější věci, které se naučilo. Při takovémto způsobu učení si dítě naučené poznatky odnese na delší dobu.

Jak s dětmi trénovat paměť?

Paměť funguje vždycky v nějakém kontextu. Informace se ukádají v určitých řetězcích, je dobré se tedy učit v souvislostech. Paměť lze trénovat pomocí různých her. Důležité je zapojit při učení co nejvíc smyslů - při učení slovíček ho mít napsaní a ještě si ho říct, podívat se na obrázek a říct si celou větu.

Myšlenková mapa

Adéla Zelenda Kupcová, speciální pedagožka

Myšlenková mapa pomáhá dítěti utřídit si informace. Jde o schématické zobrazení tématu nebo učiva. Hlavní pojem napíše doprostřed papíru a k němu barevnými čarami připojuje další související pojmy. Celou mapu je dobré doplňovat obrázky. Grafické zobrazení látky pomůže dítěti udělat systém. Když si chce druhý den látku zopakovat, už mu jen stačí se na mapu podívat.

Soustředění

Soustředění je schopnost, kterou musíme rozvíjet. Soustředění znamená, že pozornost je zaměřena jen na jednu věc. Pokud dítě přichází ze školy příliš unavené, pak se nebude dobře soustředit. Navíc je každé dítě jiné, někdo potřebuje sedět, někdo chodit. Abychom podpořili soustředění dětí, existují tzv. zásady Sherlocka Holmese: řeším jen jeden případ (když se učím matematiku, nemám u toho otevřenou biologii), zneškodnit pachatele (odstranit rušivé vlivy), všímavost (aktivně přistupovat k učivu, zapojovat všechny smysly i celé tělo).

Aktivní učení

Jak podpořit děti v aktivním učení? Existují různé metody. Například metoda insert - když si dítě čte nějaké učivo, dělá si k němu značky. Třeba fajfku u toho, co už zná, otazník u toho, čemu nerozumí, plus u nových informací apod. Další možností je vymyslet si kvíz nebo test na danou látku. "To, že vymýšlí otázky, nutí dítě přemýšlet nad odpovědí," vysvětluje Adéla Zelenda Kupcová.

Porozumění textu

Pro děti, které se už trochu naučily číst, je dobrá technika čtení s předvídáním. Rozdělíme text na části, po každé části se zeptáme, co četlo a co si myslí, že bude následovat. Možné je také položit dítěti předem nějakou provokativní otázku a dítě se bude v textu soustředit na konkrétní informaci.

Odvysílané díly poradny o učení najdete v našem archivu.

autor: Ivana Navrátilová
Spustit audio