Představení první parolodi v Praze před 200 lety skončilo fiaskem

Před 200 lety, 1. června 1817, užaslým Pražanům na náhonu Císařského mlýna ve Stromovce předvedl Josef Božek skutečnou „paroloď“ i „parovůz“. Pronajatá nákladní lodice byla vybavena dvouválcovým parním strojem. Ten Božek zhotovil podle vzoru, který hrabě Buquoy dovezl v dílech z Anglie. Smontování stroje Božek osobně vedl.

Akci ve Stromovce ovšem ukončila náhlá bouřka, při které kdosi Božkovi ukradl veškeré vybrané peníze. Vynálezce údajně svůj stroj v návalu lítosti rozbil a dalších pokusů se vzdal. Jeho průkopnické činy přispěly k technickému pokroku, přestože přímý vliv na praktické využití parníků neměly.

Pak bylo v této oblasti u nás dvě desetiletí „ticho po pěšině“. První parník Bohemia postavil v Praze Angličan John Joseph Ruston a spolu s majitelem lodi Johnem Andrewsem ho předvedl Pražanům v květnu 1841. Bohemia pak sloužila na Labi na trase do Drážďan, do Prahy zajížděla jen výjimečně za příznivých plavebních podmínek.

Pozdrav z parníku Franz Josef I., Štěchovice, rok 1907

První úspěšný pokus zavést v Praze osobní lodní dopravu je spojen se založením Pražské paroplavební společnosti v roce 1865. Iniciátorem jejího vzniku byl František Dittrich, pozdější pražský primátor, a byla zavedena jako ryze český podnik.

První parník (jmenoval se Praha) společnost získala už v roce 1865. Další, parník Vyšehrad, následoval o rok později. Nejstarší parníky společnosti dodávala zpravidla pražská Rustonova loděnice, která v té době patřila mezi největší rakouské podniky v oboru. Od konce 80. let 19. století Paroplavba vlastnila už poměrně velký lodní park, který postupně obměňovala. Poslední parníky získala ve 40. letech, dva z nich - Vltava a Vyšehrad - jsou ještě v provozu.

Kolesový parník Vltava je poslední ze dvou historických parníků na Vltavě. Na vodu byl spuštěn v roce 1940 v pražských loděnicích jako osobní loď. Má částečně krytou vyhlídkovou palubu a pohání ho praní stroj, strojovnu je možné si prohlédnout. Parník Vyšehrad je nejen nejstarší a největší parník na Vltavě, ale je také posledním ze dvou historických kolesových parníků u nás vůbec (v roce 1938 poprvé vyplul z doku v ústecké loděnici). Postaven byl jako loď určená pro osobní přepravu v meziválečném období, které paroplavbě přálo. Oba parníky, Vyšehrad i Vltava, byly v roce 2013 slavnostně zapsány mezi kulturní památky České republiky.

Poslouchejte putování Prahou křížem krážem od 12. do 18. června 2017 v 11:45 a v repríze v 17:45 na Regina DAB Praha. Odvysílané díly si můžete poslechnout v našem archivu.

Vtok Sázavy do Vltavy u Davle
Parník Vltava na Kampě
Spustit audio