Změna jídelníčku mě zbavila problémů, s kterými si lékaři nevěděli rady, říká vegan Vojtěch Jílek

Ovoce a zelenina dodávají energii a nezanechávají v těle odpadní látky - Foto: Martin Cathrae, zdroj: Flickr.com

Ovoce a zelenina dodávají energii a nezanechávají v těle odpadní látkyFoto: Martin Cathrae, zdroj: Flickr.com

Propagátor veganské a raw stravy Vojtěch Jílek pochází z farmářského prostředí, přesto zcela přehodnotil svoje stravovací návyky a jeho zdravotní potíže zmizely. A jeho veganská restaurace má plno.

Vojtěch Jílek měl vleklé problémy se žaludkem. „Přitom jsem jedl myslím líp než ostatní děti, měli jsme farmu a domácí maso, mléko i zeleninu,“ vypráví. „Ve škole jsem často skoro omdlíval bolestí a lékaři mi nedokázali pomoct. Byl jsem asi šestkrát v nemocnici a nikdy se to nevyřešilo. A tou zdravou stravou jsem to vyřešil tak, že to odešlo. Měl jsem i kožní problémy, léčil jsem se přes půl roku a za tři týdny na zdravé stravě byly pryč. To bylo jako zázrak,“ říká Vojtěch Jílek. 

Lidé často argumentují, že veganům chybí vitamíny a minerály. To Vojtěch Jílek vyvrací: „Musíte jíst pestře, rozmanitě, jíst celou zeleninu, dělat si zeleninové šťávy, jíst trochu ovoce, luštěniny. A nedostanete se do toho, že by vám něco chybělo,“ vysvětluje. „Jí slon maso? Ne, jen rostliny,“ dodává. 

A výhody rostlinné stravy? „Rostlinná strava nenechává odpad, naopak maso nechává v těle dost odpadu. Tělu zabere spoustu času a energie se odpadu zbavit. Čeho se pak nezbaví, to obalí tukem a uloží pod kůži co nejdál od srdce a jater,“ říká Vojtěch Jílek. „A jsou některé rostliny, které dokonce dokážou škodliviny na sebe navázat a pak vyloučit. To jsou výhody rostlinné stravy.“ 

A jak začít? „Zkuste to třeba na měsíc a uvidíte. Nebo můžete začít s tím, že vynecháte ty nejhorší věci – slazené limonády, cukr, lepek. Není potřeba být 100% na raw food, ale zařaďte třeba zeleninové šťávy. Internet je plný vegetariánských a veganských receptů, kde si vyberete,“ doporučuje Vojtěch Jílek. A na závěr jeden vánoční tip. „Místo ryby si uvařte celer, obalte v hrašce a osmažte. Bramborový salát si pak dochuťte sojanézou.“ 


 

Autor:  Petr Zajíček, Jana Kudláčková
Pořad: S vámi v Praze  |  Stanice: Regina DAB Praha
Čas vysílání: sobota 12:04  |  Délka pořadu: 55 minut  
 

Nové články v rubrice

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2017 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace