Tisíce Pražanů si musí do konce roku vyměnit řidičské průkazy. Téma pro Třináctku

30. říjen 2013

Na 60 tisíc Pražanů si musí do konce roku vyměnit řidičské průkazy vydané od ledna 2001 do dubna 2004. Tyto doklady přestanou platit už v lednu. Úřady se ale obávají, že nejvíce žadatelů o nový průkaz dorazí právě před koncem roku. Kolik řidičských průkazů už pražský magistrát stačil vyměnit, jaké jsou lhůty podání žádosti či jaký úspěch mají internetové rezervace návštěvy úřadu? Nejenom na tyto otázky odpovídal ve středeční Třináctce ředitel odboru dopravně správních činností Magistrátu hl. m. Prahy Josef Mihalík. Do studia ho pozvala Štěpánka Duchková.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Krásný den, milí posluchači. A naším dnešním hostem je ředitel odboru dopravně správních činností pražského magistrátu Josef Mihalík. Dobrý den.

Josef MIHALÍK, ředitel odboru dopravně správních činností pražského magistrátu
--------------------
Dobrý den.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
My s panem ředitelem budeme muset, budeme muset, to je zajímavé, no, budeme muset o tom mluvit, to je pravda, já jsem se přeřekla, ale ono se mi to tam hodí. Budeme muset dneska mluvit o výměně řidičských průkazů. Protože do konce roku tenhle problém musí vyřešit desetitisíce Pražanů. Od 1. ledna totiž přestanou platit řidičské průkazy vydané před rokem 2004. A v Praze si letos doklad nechalo vyměnit, mám informace staré asi 14 dní, 36 tisíc řidičů, to už asi od té doby ještě další si to třeba stihli vyměnit. A více než dvojnásobek tohoto počtu to musí stihnout do konce prosince. Jinak se od ledna neposadí za volant. Pane řediteli, když se teď rozhodnu, že si nechám vyměnit řidičský průkaz, že mám ten vydané před tím rokem 2004, jak mám postupovat?

Josef MIHALÍK, ředitel odboru dopravně správních činností pražského magistrátu
--------------------
No, tak já bych nejdřív začal tím, že to, ty řidičský průkazy jsou vydaný do 1. 4. Jo, tam ten datum, vy jste řekla do konce dubna, nebo já nevím, jak to tam bylo, ale zkrátka do 1. 4.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
2004.

Josef MIHALÍK, ředitel odboru dopravně správních činností pražského magistrátu
--------------------
2004, ano. A po 1. 4. 2004, to znamená 1. 5., dávám příklad, tak tam nabíhá ta desetiletá lhůta na tu výměnu. A teďkon teda už se vrátíme zpátky k té otázce. Tady máme zatím k výměně do současný doby asi 55 tisíc řidičských průkazů. Ono výměna a výměna. Výměna se počítá od tý doby, kdy ten žadatel přijde a podá žádost. Ale samozřejmě on tu žádost podá, my mu řidičský průkaz necháme udělat ve státní tiskárně, řidičskej průkaz se nám vrátí a my mu ho vydáme. Takzvaně, že ho jakoby zpojízdníme, že už je vyměněnej. Ale my tady máme řidiče, u kterejch máme řidičskej průkaz, nebo si podali žádost a máme jich 16 tisíc uložených u nás a čekáme, až si je vyzvednou. Takže ono ta statistika těch 55 tisíc není tak úplně přesná.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
A je tedy známo, kolik si řidičů ještě v tuto chvíli v Praze musí vyměnit ten řidičský průkaz?

Josef MIHALÍK, ředitel odboru dopravně správních činností pražského magistrátu
--------------------
To je, ano, to je těch 55, protože ...

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
To je těch 55 tisíc.

Josef MIHALÍK, ředitel odboru dopravně správních činností pražského magistrátu
--------------------
Ano, protože ty řidičský průkazy, oni si podali žádost, ale řidičskej průkaz si nevyzvedli. To znamená my ho furt tam máme jako nevydanej. Ale oni, oni teď stačí jenom, aby k nám přišli a ten řidičskej průkaz si vydali, teda vyzvedli, a hned samozřejmě nám tam o těch 16 tisíc ubyde na té statistice.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
No, a ono se jim asi moc nechce, protože ve všech novinách se píše o tom, jaký je to hrozný časový žrout jít si tam nechat vyměnit řidičský průkaz. Tak co má ten řidič udělat pro to, aby se vyhnul kolapsu?

Josef MIHALÍK, ředitel odboru dopravně správních činností pražského magistrátu
--------------------
No, tak já si myslím, že v současné době teda určitě žádnej kolaps tam nenastává. Já když jsem teďko odjížděl sem k vám, tak tam byla čekací doba 7 minut. Takže pokud ti žadatelé přijdou a podají si žádost, tak tam, já nevím, do těch 10, maximálně 15 minut jsou odbaveni. Takže já v tom nevidím žádnej kolaps. A navíc my máme ještě pracovní dobu, nebo úřední dobu i pátek od 7 do 14, sobotu od 8 do 14 a v neděli od 13 do 18. Ale tak i tady oni mohou přijít. Ale když, když se na to podíváte, když si vememe tu statistiku, kolik těch lidí chodí, tak v neděli nám třeba přišlo teďkon 304 lidí, že jo, nevyužívají toho. Anebo nám tam chodějí ty, kteří vědí, že ten zákon jim něco ukládá, to znamená my jsme tam měli pána 1916 ročník, on ví, že mu ten zákon ukládá výměnu řidičského průkazu, tak samozřejmě přijde. A ti řidiči, kteří ...

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ročník 1916 ještě, ještě stále aktivně řídí?

Josef MIHALÍK, ředitel odboru dopravně správních činností pražského magistrátu
--------------------
A jak byl čilej pán, to byste se divila. Takže já si myslím, že ti řidiči, kteří ten řidičskej průkaz nutně potřebují, tak to nechávají na poslední chvíli. Teď nám tam chodějí ti řidiči, kteří to až tak nepotřebují. Ale samozřejmě pak tam dají tu žádost na výměnu a pak nám tam ten řidičskej průkaz nechají ležet, já nevím, třeba rok i dva i dýl. Takže nevím.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Já taky chodím nejraději až na poslední chvíli. Ale naštěstí já mám řidičský průkaz vydaný později, tak k vám zatím nemusím. Naším dnešním hostem je ředitel odboru dopravně správní činnosti pražského magistrátu Josef Mihalík. Bavíme se o výměně řidičských průkazů. Pokud máte na pana ředitele jakýkoliv dotaz, můžeme nám volat 604 31 13 13 nebo 221 553 926, anebo nám můžete posílat i dotazy prostřednictvím Facebooku, kolega Petr Zajíček to tady monitoruje. A hned, jak tam facebookový dotaz naskočí, tak ho přečte.

/ Písnička /

/ Reklama /

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Naším dnešním hostem je ředitel odboru dopravně správních činností pražského magistrátu Josef Mihalík. Bavíme se o výměně řidičských průkazů, ale ptát se můžete na vše, co patří do tohoto odboru, kterému šéfuje Josef Mihalík. Můžete nám volat 604 31 13 13 nebo 221 553 926. Nebo se můžete zeptat i prostřednictvím Facebooku. A my se tady s panem ředitelem během písničky jsme se bavili o něčem, pan ředitel to hezky vysvětluje, akorát já jsem to ne zcela časově pochopila. Tak jak to je, pane řediteli, jak dopředu si ten řidič, kterému ten řidičský průkaz končí třeba k tomu 1. 4. 2014, jak dopředu on tam musí k vám přijít? On nemůže přijít 30. března, den před tím, než mu ten řidičák propadne.

Josef MIHALÍK, ředitel odboru dopravně správních činností pražského magistrátu
--------------------
Může, ale nemůže jezdit.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
No, ale nemůže jezdit. A jak teda má přijít dopředu před tím termínem propadu, aby mohl, aby to stihnul a mohl jezdit?

Josef MIHALÍK, ředitel odboru dopravně správních činností pražského magistrátu
--------------------
Já jenom tady k té povinné výměně, co je teďko do konce roku. To znamená teďkon ti žadatelé by měli dát tu žádost nejpozději těch 20 dní před koncem roku ...

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Je to 20 dní. To znamená 10. prosince.

Josef MIHALÍK, ředitel odboru dopravně správních činností pražského magistrátu
--------------------
Zhruba asi tak.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ovšem to jsou pak Vánoce.

Josef MIHALÍK, ředitel odboru dopravně správních činností pražského magistrátu
--------------------
No, tak jsou tam Vánoce, ale ono zase ta státní tiskárna cenin, tam je to trošku, ono se těch 20 dní nedodrží, ono se těch 16, 17, takže bysme se do toho vešli. Ale čím dřív, tím líp. Ale k té druhé otázce, co se týče tý výměny po té, po těch 10 letech. To znamená, že jestliže mně byl řidičskej průkaz vydán 1. 5. 2014, tak mně platí, teda 2004, tak mně platí do 1. 5. 2014. Jestliže já odjedu na dovolenou a řidičskej průkaz mi může skončit v půlce dovolený. To znamená já už pak absolvuju tu další část tý dovolený s neplatným řidičským průkazem. Jestli mi teď rozumíte.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Teď vám rozumím.

Josef MIHALÍK, ředitel odboru dopravně správních činností pražského magistrátu
--------------------
To znamená já když pojedu na dovolenou, musím se podívat do toho řidičáku, do kdy mně vlastně platí a včas si dojít podat žádost o tuto výměnu. Pak samozřejmě nejsou problémy. Ale tady, tady opravdu ty řidičáky se měněj ze dne na den. To znamená teď, co proběhne tahle ta výměna, tak do toho roku 2013 to zase po těch 10 letech bude obrovskej nápor, protože zase ta většina těch řidičskejch průkazů se bude měnit zase v těchhle těch dnech, vlastně v těch posledních dnech, kdy ty řidiči trošku zaspali dobu a nechali to až na tu poslední chvíli.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
A pane řediteli, které dny jsou takové nejkritičtější co se týče náporu řidičů? Které dny máte nejvíc plno, v jakou dobu? Kdy jsou tam největší fronty a kdy tam naopak fronty nejsou, což říkáte, že je zrovna teď? Ale dneska to moc neplatí, protože dneska jsou podzimní prázdniny. Tak si myslím, že plno řidičů je pryč. Lidí, tak jaká je vaše zkušenost, který den je nejkritičtější?

Josef MIHALÍK, ředitel odboru dopravně správních činností pražského magistrátu
--------------------
Pokud to běží, běželi jsme normálně, jeli jsme normálně, to znamená od pondělí do čtvrtku od těch 17 do, od 7 do 18 hodin, tak vždycky ten pondělek, středa. To jsou, to jsou pracovní doby na všech úřadech vlastně prodloužený. A lidi jsou na to tak zvyklí, tak tak chodějí. Ovšem my děláme vlastně od pondělí do čtvrtka, tak u nás se to prolínalo, bylo to v podstatě jedno. Největší nápor je vždycky tak kolem toho oběda, protože co mají lidi oběd, nebo ty žadatelé, tak to běhá k nám, že jo, co stačí vyřídit. Teďkon v současné době, protože jsme to protáhli tu úřední dobu, tak v podstatě se nedá říct, kdy je větší nápor, kdy není. Jedno je pravda, že ti žadatelé tam ráno přijdou, stojí tam 150 lidí, to bylo teďkon třeba, to komentuju tu neděli poslední, co byla. Od 13 do 18 otevřeno. Tak tam přijdou, ve 13 hodin tam stojí 150 a pak do těch 18 nám přijde dalších 150 lidí. To znamená přijde nám 300 lidí do toho registru, ti jsou tam, tam ty naše pracovnice, samozřejmě oni mají práce dost. A oni dělají to, co nestačejí v týdnu, tak dodělávají při těchhle těch akcích. Ale i tak by si ti řidiči mohli toho využít a mohli by to, mohli by to zvládat daleko líp, že jo, nemusejí tam stát, já nevím, hodinu před otevřením, protože potom už ta, ta, ten nápor už není v podstatě žádnej.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Pražská radnice řidičům také nabízí, aby se k návštěvě úřadu předem objednali přes internet. Jenže já jsem se dočetla, že při té rezervaci ale uspěje jeonm málokdo. Tak na co to je?

Josef MIHALÍK, ředitel odboru dopravně správních činností pražského magistrátu
--------------------
No, samozřejmě. To, to, ten internet, co my tady máme, tak to je, my jsme schopný rezervovat 153 klientů denně. A 30 dní dopředu. Ale ta rezervace, to je v podstatě, to se týče, to je taková doplňková služba. My máme prioritou naší je odbavit toho, toho zákazníka nebo toho žadatele na tom našem úřadě. To znamená u toho okénka. Protože ...

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
No, a počkejte, když se teda zaregistruju přes ten internet, tak tam taky přeci potom musím dojít k tomu okénku. A když jsem zaregistrovaná, tak jsem zaregistrována na nějakou dobu, a to mě musejí vzít přednostně?

Josef MIHALÍK, ředitel odboru dopravně správních činností pražského magistrátu
--------------------
Ale každý nemá doma internet, aby se mohl objednat. Ten, co se objedná, mu do toho něco potom vleze a to místo, ten čas je vlastně otevřenej. Tak ta naše pracovnice si tam pozve někoho jinýho. To je logický. Jenomže ty ostatní zase na to koukají jinak, že je to takový ...

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Jako ostatní, že nadávají, že tam někdo je předběhl?

Josef MIHALÍK, ředitel odboru dopravně správních činností pražského magistrátu
--------------------
No, samozřejmě. Že je někdo předběhl. Protože oni ...

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
A znamená to, že teda to objednávání přes internet je k ničemu?

Josef MIHALÍK, ředitel odboru dopravně správních činností pražského magistrátu
--------------------
No, to není k ničemu. To je, to by měli využívat ti, kteří tady celej týden nejsou, někde cestujou, že jo, a tak dál. Ale ne, aby to oni to využívají úplně všichni, že jo, protože si říkají, je to snazší, já se objednám na určitou dobu. Ale my máme, jak jsem říkal, 55 tisíc řidičů na výměnu řidičských průkazů. My kdybysme všechny nacpali na to, aby se mohli objednat touhle tou formou, tuhle tu rezervaci si udělat, no, tak potom by ty ostatní neměli šanci, aby se vůbec dostali k tomu okénku. Takže my to musíme řešit tímhle způsobem. A jestliže tam ten člověk čeká do 10 minut, proč se má objednávat a čekat na vystavení řidičského průkazu já nevím, 14 dní, 3 neděle, měsíc, když tam může přijít a může být odbavenej hned, že jo. Takže když to tak vememe všechno, srovnáme to dohromady, tak si myslím, že těch 153 na ten den je postačující a ty ostatní si tam přijdou a jsou vyřízený daleko dřív než čekat, já nevím, zase to se budu opakovat, ale zase, já nevím, 14 dní, 3 neděle, než se na něj dostane řada, když to může udělat okamžitě.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Naším hostem je ředitel odboru dopravně správních činností pražského magistrátu Josef Mihalík. Naše čísla 604 31 13 13 nebo 221 553 926.

/ Písnička /

Petr ZAJÍČEK, redaktor
--------------------
No, a já mám takový pocit, Štěpánko, že my teď máme na telefonu prvního dnešního volajícího, a ten má jakousi takovou stížnost na našeho ...

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Mě napadlo, že máme takovou paralelu teďka.

Petr ZAJÍČEK, redaktor
--------------------
... na našeho hosta. Takže, haló, haló, slyšíme se? Hezké odpoledne ze Třináctky. Tak, povídejte, já jsem to během písničky od vás trochu pochopil, ale přeci jenom bude lepší, když to přetlumočíte rovnou našemu hostovi, tak povídejte.

posluchač
--------------------
Dobře. Takže já jsem si před pěti rokama, když jsem dělal profesní průkaz, udělal novej řidičskej průkaz. A jelikož se vymyslelo, že novej řidičskej průkaz od letošního roku má v sobě profesní, takže mi účtovali 50 korun za novej řidičskej průkaz. I když mi měl platit ještě 5 let. Tak bych se chtěl zeptat proč těm profesionálním řidičům zase dávají 50 korun prostě poplatek?

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Děkujeme za váš dotaz. Tak proč, pane řediteli?

Josef MIHALÍK, ředitel odboru dopravně správních činností pražského magistrátu
--------------------
No, víte, na tohle to já asi těžko můžu odpovědět. Protože to jsou správní poplatky, na to je zákon a to my neovlivníme. Takže jestliže ten řidičskej průkaz byl nucen, jste byl nucen vyměnit, nebo, takže se do něj zapíše, a to, tento váš doklad další, ale to, vy jste řidič z povolání nejspíš, asi, že jo.

Petr ZAJÍČEK, redaktor
--------------------
Máme tam ještě pána? Ale myslím, že mi říkal předtím, už tam není, ale říkal, že je řidič z povolání, ano.

Josef MIHALÍK, ředitel odboru dopravně správních činností pražského magistrátu
--------------------
Takže vy jste byl nucen si vyměnit teda profesák s tím, že se vám vymění i řidičskej průkaz a ten řidičskej průkaz, že musíte zaplatit 50 korun. Na výměnu řidičského průkazu, pokud je to ze zákona, tak nejste, nemusíte platit tento poplatek 50 korun. Ale protože vy jste dokončil vlastně, musel jste si vyměnit ten profesák, tudíž už se zapisuje do řidičského průkazu, to je ze zákona, proto ten řidičskej průkaz podléhá poplatku 50 korun. Já si myslím, že tohle to asi neovlivním ani já, ani vy, to bohužel takový, co jsou zákony a ty, s těma my se musíme takhle, takhle vypořádat a takhle smířit.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak, já ještě řeknu naše čísla 604 31 13 13 nebo 221 553 926. Pane řediteli, vy už jste mluvil o tom, že se bude navyšovat počet úředníků. Do konce letošního roku má magistrát v plánu nabrat 50 - 70 lidí. A letos a v příštím roce to bude asi 250 nových pracovníků. Kolik těch nově přijatých zaměstnanců půjde na odbor dopravně správních agend?

Josef MIHALÍK, ředitel odboru dopravně správních činností pražského magistrátu
--------------------
No, tak to samozřejmě o tomto víme. To rozhodla rada, to znamená, že i rada rozhodne potom, do kterejch odborů a jak to bude rozděleno.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
To znamená, že nevíte teďka, kolik dostanete lidí?

Josef MIHALÍK, ředitel odboru dopravně správních činností pražského magistrátu
--------------------
No, my teď dostali jsme 50 těch tabulkovejch míst, to jsou, ty jsou daný na registr řidičů, to znamená, že, že tyhle ty lidi, kteří přijdou, tak si půjdou sednout k okénku. To znamená budeme rozšiřovat pracovní dobu, pokud to samozřejmě bude potřebný. Pokud to bude potřebný, rozšíříme ještě dál tu pracovní dobu. Tato, co je daná, bude do konce listopadu. Určitě. To znamená pátky, soboty, neděle budou fungovat tak, jak fungovaly doteď, až do konce listopadu. Až zaškolíme nový pracovnice, tak potom postupně budeme tu pracovní dobu ještě upravovat dál. Ale pokud to bude potřebný. Pokud to nebude potřebný, tak samozřejmě to, že jsme dostali 50 nových míst, nebo nových pracovnic, ty my využijeme i do správního řízení, protože tam máme taky trošku resty, takže my ...

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Resty v tom, že to dlouho trvá?

Josef MIHALÍK, ředitel odboru dopravně správních činností pražského magistrátu
--------------------
No, resty v tom, že, ano, že to dlouho trvá a že většinou všechno taky nestačíme, nestačíme vyřešit. Ale to je tím, že těch, těch přestupků je takový množství, že jo, já když, když jsem se k tomu vrátil a řeknu vám, že do současný doby, do současný doby my jsme dostali k vyřízení 293 tisíc 565 přestupků. Od 19. 1. tohoto roku. Takže si dovedete představit, co je to za nápor na toho správňáka, nebo na toho správního orgána.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Kolik na to máte lidí na vyřízení těchto skoro 300 tisíc přestupků?

Josef MIHALÍK, ředitel odboru dopravně správních činností pražského magistrátu
--------------------
Mám vám to říct po pravdě?

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
No, řekněte mi to po pravdě.

Josef MIHALÍK, ředitel odboru dopravně správních činností pražského magistrátu
--------------------
Šest.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Aha, tak ...

Josef MIHALÍK, ředitel odboru dopravně správních činností pražského magistrátu
--------------------
Do současné doby. Ale ...

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak to se ale, pane řediteli, asi na některé ani nedostane, ne?

Josef MIHALÍK, ředitel odboru dopravně správních činností pražského magistrátu
--------------------
Ale dostane. Nebojte se. My na to máme rok, takže se na to dostane.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
No, tak teď možná se na to dostane, když tam budete mít o 250 lidí na tom magistrátě víc.

Josef MIHALÍK, ředitel odboru dopravně správních činností pražského magistrátu
--------------------
No, vždyť to je taky účel, že jo. Aby, aby byli všichni ti řidiči potrestaní, ne někdo.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ale to je hodně 250 lidí. Objevují se kritiky, že je to bobtnání magistrátu. Co si o tom myslíte?

Josef MIHALÍK, ředitel odboru dopravně správních činností pražského magistrátu
--------------------
Víte, já si myslím, že bobtnání magistrátu to rozhodně není. My jsme odbor, kterej je pro veřejnost, jsou to služby veřejnosti. A domnívám se, že každej, kdo si jde přihlásit auto a je to zpoplatněný, to znamená on zaplatí 800, má ze zákona povinnost to do 10 dnů přihlásit, tak my samozřejmě máme taky povinnost to zaregistrovat to vozidlo. To mluvím o tom, nemluvím o řidičskejch průkazech. Nebo jestliže je dopravní nehoda, tak samozřejmě ten, ten člověk, kterýmu se ta dopravní nehoda stala, tak to visí na pojišťovně, že jo, musí pojišťovna hradit tu škodu. Pokud ten správní orgán nerozhodne včas, pojišťovna se trošku, jak se říká, cuká, nechce to hradit, i když povinností je to uhradit, ale stejně. Tak se trošku cuká. Takže my čím víc budeme mít těch pracovníků, tím ty služby budou kvalitnější. Já to nevidím jako bobtnání, já to vidím spíš pro ty, pro ty občany Prahy, a to není jenom náš odbor, to jsou další odbory, že jo, který potřebujou taktéž.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Máme tady další telefonát, prosím, vemte si sluchátka, pane řediteli. Dobrý den, slyšíme se?

posluchač
--------------------
Dobrý den, tady David. Já mám dotaz na pana ředitele. V případě nehody, když vlastně přijedou policisté a jsou to známí viníka nehody a na místě určí toho, vlastně kterého ten viník naboural jako viníka, jak se potom ten poškozený má ve správním řízení bránit?

Josef MIHALÍK, ředitel odboru dopravně správních činností pražského magistrátu
--------------------
No, já jsem vám dobře asi nerozuměl, co jste říkal, že když tam přijedou policisti, že jsou známí toho přestupce?

posluchač
--------------------
Toho viníka, ano.

Josef MIHALÍK, ředitel odboru dopravně správních činností pražského magistrátu
--------------------
Toho viníka tý nehody?

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Jako myslíte, pane Davide, třeba příbuzní?

posluchač
--------------------
Nemyslím příbuzní, myslím kamarádi a podobně.

Josef MIHALÍK, ředitel odboru dopravně správních činností pražského magistrátu
--------------------
No, pokud byste toto zjistil, no, tak samozřejmě máte právo se proti tomu, jak se říká lidově, postavit. Ale ...

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
A jak, pane řediteli, jak se proti tomu má náš posluchač postavit?

Josef MIHALÍK, ředitel odboru dopravně správních činností pražského magistrátu
--------------------
No, podívejte se, ten policista ...

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
A kdo mu to uvěří hlavně.

Josef MIHALÍK, ředitel odboru dopravně správních činností pražského magistrátu
--------------------
Ten policista, no, to mu snad uvěřejí, kristapána, ten policista musí sepsat protokol o dopravní nehodě. Tam vy se k tomu protokolu máte právo vyjádřit. Samozřejmě vy se můžete vyjádřit tím způsobem, že nesouhlasíte s takto řešenou dopravní nehodou, tudíž ta dopravní nehoda, ten policista musí tu dopravní nehodu postoupit do správního řízení, to znamená tam, kde se to stalo, pokud to je v Praze, tak samozřejmě k nám na odbor. A tady vám můžu garantovat, že takováto věc, kdyby to byl někdo někoho známej, tak neexistuje.

posluchač
--------------------
Tak, nestalo se to v Praze, ale momentálně je to v řešení správního úřadu, nebo správního úředníka. A mě jenom zajímá právě jakoby jak mu dokážu, že ty lidi se znají, že se k sobě chovali familiérně. Oni můžou tvrdit, že ne.

Josef MIHALÍK, ředitel odboru dopravně správních činností pražského magistrátu
--------------------
Můžete uplatnit takzvanou podjatost vůči tomu řízení. To znamená, jestliže vy napíšete si stížnost na to, že se jedná o podjatost toho úředníka vůči vám, tak samozřejmě nadřízenej musí rozhodnout a přezkoumat to, zda se tam o tu podjatost jedná nebo ne. A potom rozhodne, jestli vyměnit toho správního orgána a bude to řešit někdo jinej. Ale takhle já vám těžko můžu odpovědět, já nevím konkrétně, o co se jedná. Ale u nás se ...

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
No, tak on spíš posluchač se ptal, jak má postupovat prakticky, to znamená říkáte poukázat na tu podjatost.

Josef MIHALÍK, ředitel odboru dopravně správních činností pražského magistrátu
--------------------
Ano, využije toto k tomu, aby se teda bránil. Anebo pak může využít samozřejmě, může si vzít i advokáta a tak dál. To má spousta, spousta možností, spousta opravných prostředků, jak toho využít.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak, já se vrátím, děkujeme našemu posluchači za dotaz. Já se ještě vrátím k těm řidičským průkazům. Tak jsme mluvili o letošním roce. A co příští rok? Komu končí v příštím roce řidičské průkazy, jací řidiči se mají nachystat?

Josef MIHALÍK, ředitel odboru dopravně správních činností pražského magistrátu
--------------------
Komu končí v příštím roce?

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, kterým řidičům, s jakým datem platnosti.

Josef MIHALÍK, ředitel odboru dopravně správních činností pražského magistrátu
--------------------
No, teďkon končí k 1. 4 končí teďkon k tomu ...

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Co byly 2004, 1. 4. To znamená, že logicky příští rok to bude 1. 4. 2005?

Josef MIHALÍK, ředitel odboru dopravně správních činností pražského magistrátu
--------------------
Teďkon je to od 1. 5. 2004 do 1. 5. 2014, druhýho, a tak dál, po dnech se to takhle prodlužuje. Vždycky těch 10 let. Tam jim to končí.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
To znamená, že teda vy budete každý rok ve stejné situaci?

Josef MIHALÍK, ředitel odboru dopravně správních činností pražského magistrátu
--------------------
No, tak ne úplně ve stejné situaci, ale v dost, dost nepříjemné situaci. A z toho důvodu taky jsme dostali, že jo, rada nám odsouhlasila, nebo dala tyto místa, abysme se do takovýto situace nedostávali. A aby Praha fungovala tak, jak fungovat má.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Můžete ještě říct na závěr, pane řediteli, ještě jednou, ve které dny a v jakých časech teď a do toho konce roku můžou řidiči do toho Škodova paláce přijít?

Josef MIHALÍK, ředitel odboru dopravně správních činností pražského magistrátu
--------------------
No, samozřejmě. Je to od pondělí do čtvrtka od 7 do 18, každý den. A potom máme pátek od 7 do 14, v sobotu od 8 do 14 a neděli od 13 do 18. Pokud samozřejmě by to nestačilo, museli bysme tu úřední dobu opět nějakým způsobem řešit. Ale myslím si, že v současné době ta kapacita je tak postačující, že si myslím, že by jí řidiči měli víc využívat. Zatím se tomu tak nestalo.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
A ještě jedna věc. Co když to ten řidič nestihne do konce roku?

Josef MIHALÍK, ředitel odboru dopravně správních činností pražského magistrátu
--------------------
Pokud to nestihne do konce roku, tak samozřejmě ten řidičskej průkaz ho neopravňuje dále k řízení a ...

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
A platí nějakou pokutu, když si přijde třeba 10. ledna?

Josef MIHALÍK, ředitel odboru dopravně správních činností pražského magistrátu
--------------------
Ne, ne, ne, neplatí žádnou pokutu. Zaplatí jenom ten správní poplatek těch 50 korun /výpadek signálu/ mluvili s tím panem řidičem, nebo tím, co sem volal. Protože to už není výměna ze zákona, ale to už je výměna jeho. Ze zákona výměna platí jenom do konce roku.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak teď ušetří 50 korun.

Josef MIHALÍK, ředitel odboru dopravně správních činností pražského magistrátu
--------------------
Teď ušetří 50 korun a když přijde po novém roce, tak mu řidičskej průkaz normálně vyměníme a zaplatí 50 korun správní poplatek.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Pane řediteli, díky za rozhovor, mějte se hezky, na shledanou.

Josef MIHALÍK, ředitel odboru dopravně správních činností pražského magistrátu
--------------------
Na shledanou.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Naším dnešním hostem byl ředitel odboru dopravně správních činností pražského magistrátu Josef Mihalík. Hezký den i vám, milí posluchači. Na shledanou.

Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je firma NEWTON Media a.s. Texty neprocházejí korekturou.

Spustit audio