Mají vaše děti problémy s učením? Možná nejde o to co, ale jak se učí

29. říjen 2014

V životě dítěte jsou situace, kdy náročnost učení skokově narůstá - přechod z MŠ na ZŠ, 5. třída a příprava na přijímací zkoušky, 1. ročník víceletého gymnázia, přechod na střední školu atd. Dítě, které se do té doby dobře učilo, pak může mít problém vše zvládnout. O tom, jak jim v tom pomoci, jsme si povídali s Lukášem Šlehoferem ze společnosti Scio, metodikem a lektorem kurzů Jak na učení pro děti i rodiče.

„Ve společnosti je silný tlak na výkon a ten se přelévá i do škol, navíc se mnohé děti ze vzdělaných rodin ocitají pod tlakem očekávaného úspěchu, takže stres umocňuje i rodina, a pak je tu navíc ještě ohromným způsobem se zvyšující objem informací, které musí děti vstřebat. Pro mnoho dětí je pak velmi těžké toto všechno pojmout a vstřebat,“ vysvětluje Lukáš Šlehofer.

Rodiče se také často zaměřují při problémech s učením na to, co se mají děti naučit, a opomíjejí to, že dítě může mít problém spíše s tím, jak se učit. I zde jsou mnohá úskalí - dítě nerozumí úkolu, neumí číst text s porozuměním, neumí si rozvrhnout práci, nezná techniky efektivního učení atd. S tím vším mu může rodič pomoci, pokud sám tyto věci zná.

Často je ale problém ještě hlubší a spočívá i v dalších problémech v rovině sociální a emoční (vztahy ve škole, veřejné srovnávání, šikana, strach).

Rodič by měl být připraven poskytnout dítěti prostor a čas, kdy dítě může o těchto problémech mluvit, proto je důležitá vzájemná důvěra. Snad nejdůležitější je, aby rodina stála vždy na straně dítěte a nikoliv školy, jak se často děje.

Poslechněte si víc.

autor: Ivana Navrátilová
Spustit audio