Přetočené tachometry má skoro polovina vozů z autobazarů. Poradíme vám, jak se před takovými podvody bránit

11. červenec 2014

Dříve to byl přestupek , ale s novým občanským zákoníkem je obohacení se na úkor klienta o 5 tisíc korun považován za trestný čin podvodu s trestní sazbou až na 2 roky. Nově také platí, že koupíme-li kradený vůz v dobré víře, musíme ho vrátit původnímu majiteli. Ten, kdo nám kradený vůz prodal, nám musí vrátit peníze, protože se tím naše vzájemná smlouva ruší.

Smlouva je opět nejdůležitějším dokladem pro obě strany.

"Důležitost kvalitní smlouvy oceníme až ve chvíli, kdy se objeví nějaký problém. Pokudi jsme dokonce smlouvu ani nečetli, tak bude výhodná pouze pro prodávajícího a naše práva v ní nejsou nejspíš chráněna. I kdyby se např. dodatečně zjistilo, že byl vůz bouraný a nám to nikdo neřekl, tedy ani nenapsal do smlouvy, máme prostě smůlu a nemůžeme to ani reklamovat," vysvětluje právník Matouš Blažek.

Správně sepsaná kupní smlouva na ojetý vůz by měla obsahovat:

1. skutečný rok výroby vozu (ne pouze údaj uvedení do provozu, tam může být velký rozdíl jak v čase, tak i v ceně)

2. skutečný počet najetých kilometrů a nejenom stav tachometru (to je nic neříkající údaj, navíc mnohdy hodně zkreslený)

3. potvrzení, že vůz nebyl bouraný

4. podmínku, že když se zpětně ukáže, že některý z údajů ve smlouvě byl nepravdivý, že můžeme smlouvu zrušit se zpětným vrácením kupní ceny a klidně i pokutou, třeba 50 tisíc korun za nepravdivost údajů (pak nám nejspíš vůz ani neprodají, ale toho asi nemusíme litovat)

Důležité je si vůz řádně prohlédnout a vyzkoušet, protože na pozdější reklamace související se stářím vozu už se nebere zřetel. (např. ošoupanost sedaček).

Prodávající by měl dbát na správné uvedení všech známých vad do smlouvy, aby se vyhnul pozdějším nepříjemnostem s porušením zákona.

Pokud sami nejsme právními ani motorovými experty, obrátíme se na ně, abychom se vyvarovali zbytečným chybám.

autor: Ivana Navrátilová
Spustit audio