Ze života Romů13. července  2018 v 09:56  

Ředitel ZŠ Nádražní v České Třebové: Doufám, že úspěšnější žáci motivují ostatní k lepším výsledkům

Školáci už mají vysvědčení za sebou - Foto: Fotobanka Pixabay, Licence Public domain CC0

Školáci už mají vysvědčení za sebouFoto: Fotobanka Pixabay, Licence Public domain CC0

Školáci už mají vysvědčení za sebou. Někdo za něj dostal odměnu, někomu rodiče mohli i vynadat. V České Třebové je Základní škola Nádražní, kterou navštěvuje nejvíc Romů ve městě. Jak se tam v uplynulém školním roce zadařilo romským žákům? To se dozvíte v příspěvku Barbory Soukupové:

„Jmenuji se Michal a je mi třináct let.“ 

Do které chodíš třídy? 

„Do 7.A.“ 

Co budeš mít na vysvědčení? 

„Mám jednu čtyřku. Z češtiny.“ 

Z češtiny? Nejde Ti? Nebo Tě nebaví? 

„Nebaví, ani nejde.“ 

A snažíš se to nějak zlepšit? Chodíš na doučování? Hlídáš si, abys nepropadl? 

„Občas si zapnu program na počítači.“ 

Doma? 

„Ano.“ 

A to je program na zlepšování pravopisu? 

„Ano. Na doplňování ‘y’a ‘i’.“ 

A co rodiče? Učí se s tebou? 

„Nutí mě do toho, ale mně se vždycky nechce.“ 

A podaří se jim to někdy, i když se Ti nechce? 

„No někdy jo. Když mi dají zaracha.“ 

A proč se Ti nechce učit? Čím jiným se zabýváš? 

„Já mám rád fotbal, takže si chodíme s klukama kopat. Anebo mám rád počítačový hry.“ 

A co Ti třeba ve škole jde za předměty? 

„Třeba tělocvik, angličtina.“ 

Baví Tě angličtina? 

„Minule jsem z ní měl čtyřku a zlepšil jsem se na trojku.“ 

Ty už to nemáš daleko do devítky. Přemýšlel jsi o tom, co bys chtěl dělat? 

„Táhne mě elektrika. Mám rád baterky, drátky, repráky a podobné věci.“ 

Takže bys chtěl být elektrikář? 

„Ano.“ 

Co budeš dělat o prázdninách? 

„Rozhodně trénovat fotbal!“ 

Michal je jedním z mála romských žáků na této škole, kterým se zatím podařilo plnit povinnou školnídocházku bez propadnutí. Řekl to ředitel školy Radim Kolář: 

„Míšu vnímám jako velmi inteligentního, bystrého. Má všechny předpoklady pro to, aby jako jeden z mála prošel naší školou bez opakování. Za sebe mohu říct, že budu jenom rád, když bude mít více dalších následovníků, protože tudy vede cesta.“ 

Učení dělá problém čtrnáctiletému Tiborovi, který je ze 6. třídy. Letos bude mít horší vysvědčení. 

„Asi samý pětky. Půjdu do sedmičky, protože já už jsem dvakrát propadl.“ 

Proč si myslíš, že pořád propadáváš? Nechce se Ti učit? 

„No. Moc mi to nejde.“ 

Co Ti třeba dělá největší problém? 

„Matika, čeština, …“ 

Snažíš se na to doma nějak připravit? Abys zbytečně nepropadal? 

„Abych řekl pravdu, tak ne.“ 

U vás na škole ej možnost doučování. Využils ji někdy? 

„Jednou jo.“ 

A pomohlo Ti to nějak na další hodinu? 

„Nepomohlo.“ 

Rodiče se s tebou doma učí? 

„To ne.“ 

A zkoušel jsi jim někdy říct? 

„Jo, zkoušel.“ 

A co Ti na to řekli? 

„Že jo, že pomůžou.“ 

No a učili jste se pak? 

„Učili. Dostával jsem vynadáno.“ 


Tibor ale nemá jen samé pětky. Má jedničku z hudební a výtvarné výchovy a také z tělocviku. Pokudjde o další předměty, má v plánu příští rok využít doučování, aby dokončil sedmou třídu a mohl se jít vyučit jako zámečník. 

Autor:  Barbora Soukupová  (SOB)
Pořad: O Roma vakeren  |  Stanice: ČRo Radiožurnál
Čas vysílání: sobota 20:05  |  Délka pořadu: 55 minut  
 

Nové články v rubrice