Rozhovor měsíce: Otto Hejnic nejen o standardech

3. prosinec 2014

Dva roky po debutovém albu Otto Hejnic Tria s názvem One vychází kapele druhé CD, tentokrát zaměřené především na jazzové standardy. Dostalo název Standards One. V pořadu Rozhovor měsíce o něm hovoříme s bubeníkem, skladatelem a kapelníkem Ottou Hejnicem. Na ČRo Jazz v pátek 5. 12. od 14:00.

Jak Hejnic vysvětluje na začátku rozhovoru, natočení alba standardů byl logický krok. První album One bylo sice čistě autorské a na koncertech tria vlastní tvorba převažuje, avšak součástí živých vystoupení skupiny jsou také standardy. Přitom termín „standard“ pojímá Otto Hejnic se svými spoluhráči poměrně volně – vedle skladeb, které patří k povinné výbavě jazzových hudebníků, tak na album zařadil například ústřední melodii z filmu Vinnetou.

Spoluhráči Otty Hejnice jsou pianista Ondrej Krajňák a basista Josef Fečo. Oba mají zkušenosti i z dalších žánrů včetně doprovázení zpěvaček, které se věnují jazzovým úpravám lidových písní – Zuzany Lapčíkové a Hanky Gregušové. Hejnic soudí, že lidová hudba „člověka posune někam jinam“ a srovnává umění svých kolegů s univerzálním záběrem některých newyorských muzikantů, kteří „působí v mnoha projektech, dokážou zahrát všechny možné styly a nebrání se tomu“.

Konkrétně Ondreje Krajňáka představuje jako absolventa klasické akademie, který se ovšem vždy potkával i s folklorem a s jazzem. Josef Fečo je pak nejen vynikajícím kontrabasistou, ale také výborným hráčem na cimbál. Všechny tyto zkušenosti ovlivňují i zvuk Otto Hejnic Tria, přestože tato kapela přímo folklorní repertoár nehraje.

 

I jako posluchač se Otto Hejnic snaží udržet široký záběr. Když poslouchá hudbu, vnímá sice bubeníky včetně moderních stylů jejich hry, ale především se zaměřuje na celek, na práci skladatelů a aranžérů. Jako zvlášť inspirativní cituje tvorbu Herbieho Hancocka a Keitha Jarretta.

V rozhovoru přijde řeč i na vývoj muzikanta jako osobnosti. Otto Hejnic první autorské album svého tria vydal až relativně pozdě, v době, kdy měl za sebou cenné zkušenosti nejen na české, ale například i na americké scéně. Říká: „Všichni máme ambice něco dokázat, a jakmile máte víc zkušeností, necháváte tomu volnější průběh a ono si to najde svoji cestu. Všechno má svůj smysl a řád a dostane vás to vždycky na to správné místo.“

Vedle takřka filosofických úvah se samozřejmě dostane i na konkrétní informace z Hejnicovy kuchyně. Vedle svého tria totiž působí v několika dalších kapelách a věnuje se také filmové hudbě. Na konci roku 2013 napsal hudbu pro filmový dokument Josefa Abrháma ml. Hoteliér s Pavlem Landovským, Janem Kačerem a Vladimírem Pucholtem. V tomto případě šlo o skladby pro kvinteto s trubkou a saxofonem a Otto Hejnic by rád tuto hudbu také vydal.

03206768.jpeg

V současné době chystá s Josefem Abrhámem ml. další film, tentokrát celovečerní, který by se měl objevit v roce 2016. Vedle toho však pomalu plánuje další autorské album s triem. Desku standardů vnímá jako „možnost, která se nabídla“, ale prioritou tria by měl být dál autorský materiál. „Ještě pár skladeb chybí, ale plánujeme snad příští rok natočit novou desku s vlastní hudbou,“ říká.

Rozhovor se bubeníkem a skladatelem Ottou Hejnicem vede Milan Tesař (Radio Proglas). V pořadu uslyšíte také hudbu z alba Standards One.

autor: Milan Tesař
Spustit audio

Více o tématu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.