Igo Etrich, podkrkonošský textilák s vášní pro letadla

23. prosinec 2014

Na boží hod vánoční roku 1879 se ve Starém městě u Trutnova narodil Ignaz „Igo“ Etrich. Pocházel z váženého rodu textilních podnikatelů. Stejně jako jeho otec fandil letadlům a zajímal se o jejich konstrukci a to tak silně, že se jí začal sám zabývat.

Za velkorysé podpory svého otce se pustil do sestrojení nového kluzáku. V roce 1905 bylo jeho několikaleté snažení korunováno úspěchem. Nechal si patentovat vlastní větroň, jehož tvar byl inspirován semenem tykve zanonia.

Po kluzáku začal Igo Etrich konstruovat motorová letadla. Prvním byl letoun Schwalbe, po kterém v roce 1910 sestrojil dnes už legendární model Taube, jenž se významně uplatnil především jako školní stroj německého letectva.

Po první světové válce na čas letecké konstruktérství opustil a plně se věnoval jen rodinné textilní továrně. K letadlům se vrátil až ve 30. letech, kdy začal vyvíjet malé dvojmístní sportovní letadlo. Přes velký zájem odborníků se tento model sériové výroby nedočkal a dnes je možné ho vidět v Národním technickém muzeu v Praze.

Po roce konci druhé světové války byl Etrich vysídlen do Bavorska, později se přestěhoval do Rakouska, kde mezi leteckou veřejností požíval velké úcty a byl dokonce jmenován čestným předsedou Aeroklubu. Zemřel v roce 1967 v Salzburgu.

An dem ersten Weihnachtsfeiertag im Jahre 1879 wurde in Staré město bei Trutnov Ignaz „Igo“ Etrich geboren. Er stammte aus der geehrten Familie der Textilfabrikanten. Genau wie sein Vater war er von Flugzeugen begeistert und interessierte sich für ihre Konstruktion. Dank der großzügigen Unterstützung seines Vaters versuchte er, das eigene Gleitflugzeug zu entwickeln. Im Jahre 1905 wurde seine vieljährige Bemühung von Erfolg gekrönt. Für seinen eigenen Nurflügel, der nach dem Vorbild des Kürbissamens entwickelt wurde, wurde das Patent erteilt. Nach dem Gleitflugzeug begann Igo Etrich mit der Entwicklung von Motorflugzeugen. Nach dem Flugzeug Schwalbe konstruierte er im Jahre 1920 das heute schon legendäre Modell, das den Namen Taube erhielt, und das sich vor allem als die Schulmaschine der deutschen Luftwaffe durchsetzte. Nach dem Ersten Weltkrieg verließ er für kürzere Zeit die Flugzeugkonstruktion und wandte sich nur der Textilfabrik seiner Familie. Zu den Flugzeugen kehrte er erst in den 30. Jahren zurück, wann er begann, ein kleines zweistelliges Sportflugzeug zu entwickeln. Trotz des großen Interesses der Fachmänner kam es nie zur Serienfertigung und heute ist es möglich, sich das Flugzeug in dem Technischen Nationalmuseum anzusehen. Nach dem Zweiten Weltkrieg wurde Etrich nach Bayern vertrieben, später übersiedelte er nach Österreich, wo er Ehrenpräsident des Aero-Clubs war und wo er zahlreiche Ehrungen erhielt. Er starb im Jahre 1967 in Salzburg.

Spustit audio