Novoroční slevy se už staly tradicí. Někdy ale prodávající „nehrají“ fér

14. leden 2016

Sleva je informace o tom, že výrobek je nyní prodávaný za nižší cenu, než která byla předtím. Cena uvedená na výrobku musí být jednoznačná a konečná. U krátkodobých slev, například jednodenních, je ale výjimka, smí se označit, že na celý sortiment platí sleva například 50 %. I v tomhle případě ale musí být kupující seznámen s tím, že sleva bude poskytnuta až při přeúčtování na pokladně. Je to z toho důvodu, že pro podnikatele by bylo označení zboží novou cenou jen na jeden den (a po jeho skončení opět zpátky) příliš technicky náročné.

Kontrolní úřady mezi novoročními slevami a slevami v běžném roce rozdíly nedělají. V rámci slevových akcí provedli v minulém týdnu pracovníci České obchodní inspekce jen v Ústí nad Labem 21 kontrol v obchodních domech, marketech, i v menších kamenných prodejnách.

Porušení v přímé souvislosti s probíhajícími slevami a výprodeji se prokázalo u čtyř z nich. Spotřebiteli bylo například účtováno zakoupené zboží za cenu původní (před slevou), nebo nebyl s konečnou cenou řádně seznámen. A tak jahody za 24,90 prošly pokladnou za 39,80, kiwi za 2,90 stálo u pokladny 6,80, croissant za 4,90 „podražil“ na 6,90. Padly pokuty v celkové výši 2.000 korun a se dvěma podnikateli bylo zahájeno správní řízení.

Nakupujete ve slevě? Tak vždycky opatrně!

Když nakupujete ve slevě, vždycky se dívejte, jakou cenu vám účtuje pokladna. Jestli se cena liší od ceny na zboží nebo v letáku, ozvěte se hned! Nechte si zavolat oprávněnou osobu, vysvětlete, co se stalo a trvejte na tom, aby vám byla účtována cena, s kterou jste byli seznámeni. Jestli si všimnete rozdílu až doma, není vše ztraceno.

Postup je podobný: zajdete do prodejny, promluvte s oprávněnou osobou a dožadujte se správné ceny. S sebou samozřejmě musíte vzít doklad o zakoupení, v případě platby kartou výpis z účtu. Jestliže se vám nepodaří sjednat nápravu, můžete se obrátit na ČOI, která má pravomoc se vaší stížností zabývat.

Víte, kde nejčastěji prodejci chybují? Neuvádějí konečné ceny, cena v regále neodpovídá ceně na pokladně, a také špatně vypočítávají cenu slevy, když je sleva uváděna procentně.

Pozor, chybovat může ale i zákazník. Docela často se stává, že u letákové akce zamění výrobek za jiný podobný, a pak se domáhá slevy, na kterou nemá nárok.

Spustit audio