Piano na ústeckém nádraží dělá už půl roku radost kolemjdoucím. I ono ale potřebuje péči
Atmosféru ústeckého nádraží dokresluje už přes půl roku hudba piana. Jak namáhavé je dokázat, aby bylo piano v takovém prostředí stále připravené ke hře a ladilo?
Miroslav Kadlec z Ústí nad Labem se živí jako ladič pian. Jezdí do škol i domácností a ladí i koncertní nástroje.
Přijal také jeden neobvyklý úkol - pečuje o "veřejné" piano na ústeckém vlakovém nádraží. Nástroj sem postavili v rámci projektu Piano v ulicích s cílem oživit veřejný prostor.
Jak piano odolává zátěži v rušném prostředí ústeckého nádraží?
„Dostává velmi zabrat, to je bez debaty. Ze začátku dostávalo zabrat i kvůli lidem, kterým to piano zřejmě vadilo – prostě vandalismus. Ale už jsem to zajistil a tak to je v pořádku,“ popisuje Miroslav Kadlec.
Nápad instalovat piana do ulic se mu líbí. „Piana ubývají, takže je to fajn, i pro ty budoucí generace – aspoň uvidí, jak takový nástroj vypadá a třeba se někdo rozhodne na něj začít hrát,“ doufá ladič.
Ladění piana na vlakovém nádraží vnímá spíš jako srdeční záležitost. „Je to spíš takový sponzoring. Když praskne struna, musím jí objednat a zaplatit – tak bohatý zas nejsem. Ale takovou tu pravidelnou kontrolu, tu dělám zadarmo,“ konstatuje Miroslav Kadlec.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
3x Karel Klostermann
Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.