Ubránit se agresivnímu pacientovi a přitom mu neublížit se učí v litoměřické nemocnici

15. říjen 2015

Zdravotník se vůči agresivnímu pacientovi může bránit, ale neměl by mu ublížit. Jak se správně zachovat v tak složité situaci? To se učí zaměstnanci litoměřické nemocnice na kurzech sebeobrany.

Chtějí pomoci a ten druhý zaútočí. Do takové situace se čím dál častěji dostávají lékaři, sestřičky a další lidé, kteří pracují ve zdravotnictví. Městská nemocnice v Litoměřicích proto pro své zaměstnance pořádá kurzy sebeobrany.

O kurzy sebeobrany je mezi personálem litoměřické nemocnice velký zájem. „Za svůj profesní život jsem se s agresivními pacienty několikrát setkala – dělala jsem na chirurgické ambulanci a na centrálním příjmu je to to samé…“ konstatuje jedna z účastnic kurzu a dodává. „Člověk se bojí, aby se ze situace dostal, a také, aby tomu člověku neublížil – prostě mít vše pod kontrolou.“

„Nejdůležitější je mít oporu v nohách – že stojíte, a jste připraveni se pohnout. Potom už se na vás, kterou z těch technik zvolíte,“ vysvětluje instruktor kurzů sebeobrany Luděk Prudký. Kurzy pro zdravotnický personál jsou podle něj jiné než kurzy pro sebeobranu na ulici.

Kurz sebeobrany

„Tím, kdo napadá, může být sám pacient – ať už pacient psychiatrické léčebny nebo lidé pod vlivem alkoholu nebo návykových látek. Může to být ale také příbuzný, nebo člověk v šoku – tam z etického důvodu nemůže být ta sebeobrana vedena pomocí úderů nebo kopů, ale přechází to do role sebeochrany. Proto jsme i zvolili jiný výběr toho, co je učíme,“ vysvětluje instruktor Luděk Prudký.

Největší problém vidí v tom, že když se lidé do podobné situace dostanou bez základního povědomí o tom, jak situaci řešit, raději neudělají nic. „My je učíme opak – udělat cokoliv je lepší, než neudělat nic,“ dodává instruktor.

autor: Lucie Valášková
Spustit audio