Víte, kdo vodil loutky čertíka Bertíka, Krakonošovy Sojky a Jůheláky? Jaroslav Vidlař

25. květen 2015

Studio Kamarád. Fenomén, který by možná neexistoval bez loutek Jů, Hele a "zlobišáckého" Mufa. A právě tyto loutky by nemohly své scénky předvádět divákům u televizních obrazovek bez loutkoherců. Dlouholetému vedoucímu loutkoherecké skupiny ve své době Československé, dnes České televize, Jaroslavu Vidlařovi, prošly pod rukama snad všechny loutky z pořadů pro děti, na které si vzpomenete. Včetně Jůheláků, samozřejmě.

Jak to vypadalo v počátcích Studia Kamarád před více než 30 lety? „V počátcích se mnou byla jediná ze současné party Jana Prachařová,“ vzpomíná Vidlař.

Původně měly být loutky Jů a Hele schované po pás za paravanem. „Když jsme už věděli, že to budeme hrát černým divadlem, tak jsme si říkali, že by tam byly dobré i ty nohy loutek,“ vzpomíná zkušený loutkař, podle kterého není rozdíl v obtížnosti vodit tu či onu postavičku.

Složitost spočívá v synchronizaci loutkaře a dabéra pajďuláka. „Musíte počítat s tím třetím, kdo rozdává loutce hlas, s tím se musíte nějak sehrát a tady ta pohotovost a soustředění hraje první roli,“ říká Jaroslav Vidlař a přiznává, že jako loutkoherec musí být neustále ve formě, aby náročnou práci zvládnul.

„Studio Kamarád točíme třeba pátek, sobota, neděle a v pondělí už nastupuji do Kouzelné školky, kde hraji s Františkem a Fanynkou, tak musím být v kondici, jinak to nelze,“ přiznává Vidlař, který pracuje pro televizi už od roku 1957.

Stál u zrodu všech loutek, které se objevovaly v televizních pořadech pro děti. Mezi ně můžeme počítat i čertíka Bertíka Štěpánky Haničincové, kterého vytvořil výtvarník Ivo Houf nebo krakonošovu sojku z Krkonošských pohádek.

Poslechněte si, jak Jaroslav Vidlař vzpomíná na natáčení oblíbeného hraného večerníčku…

autor: Jaroslava Mannová
Spustit audio