Vojenský Trabant nebo bakeliťák s čtyřtaktem můžete teď vidět v Liberci!
Před 25 lety skončila v saském Cvikově výroba legendárních bakeliťáků značky Trabant. Toto výročí si připomíná také liberecké Technické muzeum. V muzeu uvidíte jak klasické trabanty, tak i různá méně tradiční provedení tohoto lidového vozítka.
Ameriky, které ještě před několika dny okupovaly vyvýšený ostrůvek na začátku expozice Technického muzea v Liberci, vystřídali Trabanti ‒ ale ne ledajací! Klasickou známou 601, jednu z prvních, doplňuje otevřená terénní verze a jeden z posledních modelů vybavených už čtyřválcovým motorem VW.
„Chtěli jsme toto obecně známé auto představit návštěvníkům tak, jak jej možná neznají,“ vysvětluje mluvčí Technického muzea v Liberci Petr Kumpfe.
„Otevřená verze se pod názvem Kübel je prazvláštní auto a možná to může působit z dnešního pohledu až úsměvně, ale v první řadě byla určená pro armádu. Kübel byl používán v pásmu smrti mezi Berlínskou zdí a plotem a rodil se především ve vojenské zelené,“ upřesňuje Kumpfe.
Otevřená verze, která měla kovovou karoserii, se vyráběla i v civilním provedení a pod názvem Tramp se vyvážela za tvrdou měnu ‒ třeba do Řecka.
Jistou kuriozitou na našich silnicích je i Trabant, který jak se říká, umí počítat do čtyř. Zasazení čtyřválcového motoru do zastaralé konstrukce z 50. let údajně stálo skoro jako vývoj nového auta. O vývoj ale zájem nebyl a tak Trabant, který v době vzniku poměrně moderním autem i ve srovnání se západní konkurencí, svoji existenci dokončil jako naprostý anachronismus.
A zatím co doposud jmenované modely jsou návštěvníkům nepřístupné, na památku se můžete vyfotit ve verzi Trabant Cabrio!
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.