Základní výbava hasičského obojživelníku? Sněžnice, lopaty a sekera

9. srpen 2017
Haló, tady 112

Obojživelník nemusí být nutně nějaký živočich. Hasiči tak říkají speciálnímu vozidlu, které vypadá jako kříženec rolby, tanku a větší dodávky... A umí plavat!

Představte si automobil na pásech, který umí plavat i v čtyřicetimetrové hloubce. I takové „zázraky techniky“ byly k vidění na letošních Hasičských slavnostech v Litoměřicích. Hasiči z Vrchlabí tam přijeli ukázat obojživelné vozidlo GAZ BOBR, v současnosti jediné takové vozidlo u hasičů v celé republice.

Tenhle obojživelník byl neocenitelným pomocníkem hasičů při povodních, kdy se jako jediný dostal i tam, kudy ostatní vozidla neprojela. V krizových situacích tento speciální vůz převážel nejen hasiče, ale i zachraňované lidi anebo potřebný materiál.

Možná vás to překvapí, ale podvozek s pásy je opravdu tankový podvozek. Řidič obojživelníku Jan Dresler vysvětluje: „Má to tankový podvozek, nástavba je vlastně Gazela, ruská výroba, ovládání je stejné jako v tanku. Slouží k přepravě do míst, kam se s jinou technikou nedostaneme. Takže převážně do hor, případně vozidlo využíváme při povodních.“

Obojživelné vozidlo GAZ BOBR je v současnosti jediné svého druhu u hasičů v celé republice

Vedle řidiče může sedět ještě jeden člověk, vzadu je místo pro 6 lidí. Nějaké zvláštní prostory pro přenosnou techniku tohle auto nemá, všechno se musí vejít do prostoru pro mužstvo. Proto se toho tolik s sebou také nevozí. K základní výbavě patří jen sněžnice, lopaty a sekera. Vybavení, které je zapotřebí pro ten který konkrétní zásah, si hasiči berou s sebou až při výjezdu.

Přepravní rychlost 65 kilometrů v hodině není nijak závratná. Výhodou podle Jana Dreslera je, že pásy jsou gumové, takže vůz může i na normální silnici, aniž by ji poškodil.

Obojživelník ale funguje i ve vodě. Tenhle je určený pro stojatou vodu, ne pro tekoucí, jako třeba řeka. Je to proto, že auto nemá kormidlo, ale řídí se ve vodě pomocí pásů. Rychlost, kterou dokáže ve vodě vyvinout je kolem 5 kilometrů za hodinu. Na hloubce, do které vůz může vjet, nezáleží. Obojživelník totiž „plave“. Vodorovná bílá čára na autě je vlastně čára ponoru. Kdyby nastal nějaký problém, čerpadla umístěná v autě z něj umí přebytečnou vodu vyčerpat.

A víte, jak řidič pozná, že obojživelník už nejede, ale plave? Jan Dresler říká: „ V momentě, kdy to začne plavat, tak se auto ve vodě houpe, cítíte vlny a auto zpomalí. Pak už se řídí jen za pomoci pásů. Zatáčí se tak, že se jeden pás přibrzdí. “

Spustit audio