Vedení Ústí nad Labem plánuje vybudovat čtyřkilometrový tunel v centru města

16. červen 2015

S nápadem na čtyřkilometrový tunel v centru Ústí nad Labem přišlo vedení města. Magistrát nechá zpracovat studii proveditelnosti. Podle radních by tunel ulehčil od projíždějících kamionů nejen Ústí, ale i Děčínu.

Jeden vjezd do tunelu by byl v Žižkově ulici pod Větruší a ústil by za Novým světem v Neštěmicích. Mezitím by mohly být vjezdy v oblasti u západního nádraží, v ulici Na Předmostí, nebo u přístavu Krásné Březno. Mohlo by se tak vyřešit i propojení na Mariánský most – to by městu pomohlo především v případě povodní.

Zatím jde pouze o nápad. Je nutné zjistit řadu věcí – jestli je vůbec možné takový tunel realizovat. Další výhodu tunelu vidí radní v tom, že by se město otevřelo směrem k Labi a ubyla odlehčilo by se Pražské ulici ve Vaňově, vedoucí na Lovosice.

Nápad na tunel vznikl v pracovní skupině magistrátu, ve které byli jak zástupci vedení města, tak dopravní inženýři a architekti. Velkým otazníkem jsou peníze – město má představu, že všechno by měl platit stát.

Plánovaný tunel má návaznost na průjezd kamionů Děčínem. Existují tři varianty, jak průjezd Děčínem řešit – zhruba za jeden a půl miliardy by se mohl postavit třetí jízdní pruh na silnici 62 mezi Ústím a Děčínem. Ten by měl být v každém případě – i pokud by byl ústecký tunel. Další varianty, které Děčín zvažuje, by stály až 6 miliard korun.

Podle představ vedení města by tunel za 5 miliard měl zaplatit stát

Podle odhadu náměstka primátora Ústí nad Labem Martina Hausenblase z PRO! Ústí by stavba UL tunelu cca 5 miliard korun.

Studie by měla být hotová do 4 měsíců. Pokud to podle ní možné bude, začne město jednat s Ústeckým krajem, Ředitelstvím silnic a dálnic a také s ministerstvem dopravy.

Děčín nadšení pro tunel v Ústí nesdílí – potřebuje totiž rychle vyřešit svůj problém. Děčínská tisková mluvčí Markéta Lakomá ale tlumočila názor náměstka primátora Jiřího Anděla za ANO 2011, že pokud by se nakonec tunel ukázal být reálný i finančně, dohoda by byla snazší.

Podle Martina Hausenblase je stanovisko kraje takové, že pokud se Ústí nad Labem s Děčínem domluví, byl by časem, až se tunel postaví, zakázán průjezd kamionů přes Libouchec.

Jan Kvapil z ústeckého hnutí Stop tunelům prohlásil, že zatím není co hodnotit - zaujme stanovisko ve chvíli, kdy bude hotová studie proveditelnosti. Trvá na veřejné debatě, ale oceňuje, že město oproti předchozímu případu, s ním vyšlo na světlu už v této fázi.

autor: hau
Spustit audio