Autobusoví odboráři v Ústeckém kraji vyhlásili stávkovou pohotovost

10. leden 2017

Hrozba stávky řidičů autobusů v Ústeckém kraji stále trvá. Odboráři dnes (10. 1.) kvůli požadavku na zvýšení platů vyhlásili stávkovou pohotovost. Uklidnění situace nepřineslo ani společně jednání se zástupci Ústeckého kraje a dopravci. Jasněji by mělo být po jednání s vládou. Právě vláda totiž loni řidičům peníze slíbila.

Na dnešním jednání na ústeckém krajském úřadu se tak hlavně řešilo to, jakým způsobem dostat peníze na zvýšení platů k dopravcům, tedy k zaměstnavatelům. Chvílemi se o problému zvýšení platů řidičů jednalo emotivně.


„Až když začala hrozit stávka, začali jste hledat společnou řeč a začali jsme se scházet.“ „To se právě pletete.“ „Tak to se nepletu.“

„My jsme od tohoto jednání nečekali nic jiného, než že se tady oťukáme, řekneme si své názory, ukážeme svaly a tím to asi tak skončí. Jediné, co kvitujeme je, že je tady nějaká politická vůle,“ hodnotí dnešní společně jednání odborář Jiří Kuchynka.

Náměstek ústeckého hejtman Jaroslav Komínek z KSČM se chce s řešením situace obrátit na vládu a ministerstva. Konkrétně chce doporučení ohledně přidání peněz dopravcům na platy řidičů na základě uzavřených smluv.
„Mohli bychom zvednout částku za výkon dopravy, protože nařízení vlády ohledně zvýšení platů řidičů je nepředvídaný náklad. Pokud vláda řekne, že je to v pořádku a rady krajů to vezmou v potaz, je to už jen formalita na jedno jednání,“ konstatuje Komínek.

Další možností jsou podle Komínka například úlevy pro dopravce formou zelené nafty. Výsledky jednání budou nejpozději příští týden. Už dnes ale vstoupili odboráři v Ústeckém kraji do stávkové pohotovosti.

Odboráři varují před hromadnými výpověďmi řidičů

Případnou stávku podporuje například v teplické Arrivě většina řidičů. Někteří také podle odboráře Josefa Linharta přemýšlejí o výpovědi.

„Odejdou hromadně. Bude to velká věc, která ovlivní celý podnik. Půjdou marodit, nebo k jiným dopravcům, seberou se z hodiny na hodinu a jdou pryč,“ varuje Linhart.

V případě nedorovnání plateb dopravcům odhadují jednotlivé firmy že přižijí jeden až tři měsíce. Další potíže by mohla přinést případná stávka a nebo odchod řidičů.

„Ve smlouvách se všemi jednateli jsou stanoveny pokuty, které se pohybují mezi 50 až 55 korunami za neujetý kilometr. Tyto pokuty by se, pokud bychom nejezdili ve větším měřítku po dobu zhruba 6 měsíců, než se nám to povede stabilizovat, vyšplhaly desítek milionů korun,“ vysvětluje ředitel teplické Arrivy Petr Havlík.

autor: bach
Spustit audio