Iniciativa Stop tunelům stupňuje tlak na ústecké zastupitele

16. září 2011

Chce, aby zastupitelé města Ústí nad Labem reklamovali návrh nového územního plánu a nechali vypracovat nové dopravní řešení. Znamenalo by to i posunutí termínu schválení nového územního plánu. V původním harmonogramu zastupitelé stále počítají s koncem letošního roku.

Argumentuje především posudkem architekta a urbanisty Ivana Lejčara, který označil tunely a mosty za zastaralé řešení a návrh dokumentu je podle něj za špatný. Pokud zastupitelé podle původního plánu schválí tento návrh územního plánu, pak se iniciativa obrátí na Nejvyšší správní soud.

Případná výstavba tunelů a mostů je hudbou daleké budoucnosti. Město na ni nemá peníze a stát je nechce. V návrhu územního plánu jsou označené jako veřejně prospěšná stavba.

Aby ani tento status neohrozil majetek lidí, změní se na tzv. územní rezervu, řekl náměstek primátora Jan Řeřicha: „Majitelé nemovitostí se nemusí obávat jakéhokoliv omezení ani nedojde ke znehodnocení nemovitosti. Máme na to posudky.“

S tím ale nesouhlasí obyvatelé v trasách tunelů. Obrátili se proto na Petra Řeháka ze společnosti Reality Grand, který slova primátorova náměstka vyvrací. „Jednoznačně rapidně klesne hodnota nemovitostí. Pokud ji bude chtít někdo modernizovat, opravovat, tak skoro žádná banka mu nepůjčí peníze v případě, že by byla nutná zástava té nemovitosti,“ řekl Řehák.

Na straně iniciativy stojí i další sdružení a firmy, kterých se návrh územního plánu také dotýká. Společnosti Topsped a Greif už zastupitele také vyzvali, aby návrh přehodnotili. V opačném případě budou své investice bránit právními kroky, včetně možnosti arbitráže s Českou republikou.

Iniciativa Stop tunelům také poukazuje na některé právní vady v návrhu územního plánu. Podle Davida Daduče například firma CityPlan udělala chybu, když vycházela z dopravní studie s výhledem do roku 2040. „Přesto, že zadání od zastupitelstva jednoznačně požaduje, aby se všechny prognózy vztahovaly k roku 2025,“ objasnil Daduč.

Jinou chybou je například sjezd z dálnice D8, který částečně zasahuje do území Chabařovic. Takový přesah ale může podle Daduče vycházet jen z krajských zásad územního rozvoje, kde tato mimoúrovňová křižovatka vůbec není.

K iniciativě se přidali také obyvatelé Strážek, kteří požadují, aby v územním plánu byla tzv. superzápadní varianta obchvatu obce, která se jeví jako nejvýhodnější. Dosud je v návrhu původní trasa.

V Olšinkách zase někteří lidé uvažují o odtržení od krajského města. Požádali proto primátora Víta Mandíka, aby jim poradil jak na to. „Město nedostatečně chrání majetek lidí. Myslíme si, že jsme jen statistické číslo,“ řekl Zdeněk Vašíček.

Iniciativa Stop tunelům" předala své argumenty a podklady všem zastupitelům. Ve středu 21. září od 16 hodin také pořádá na Lidickém náměstí besedu s lidmi právě o tomto problému.

Následující den se budou domáhat vyjádření od zastupitelů. Ti mají informace o návrhu územního plánu jsou na programu jednání.

autor: hau
Spustit audio