Izraelský odborník radí ústeckým učitelům, jak mají dětem pomoci rozvinout jejich talent

Opher Brayer - Foto:  Inovační centrum Ústeckého kraje

Opher BrayerFoto:  Inovační centrum Ústeckého kraje

Z učebny ústecké pedagogické fakulty se ozývají zvuky xylofonu. To se učitelé učí, jak u dětí rozvíjet logické myšlení, matematiku i kreativitu. Nové postupy přednáší izraelský odborník Opher Brayer. Dvacetiminutovka různých her při vyučování podle něj rozcvičí dětem mozek a naučí je hledat nová řešení i kombinace. Zatímco technologie a věda postupují mílovými kroky, vzdělávací systémy jim nestačí. Právě metoda Ophera Brayera má pomoci dětem i dospělým držet krok s vývojem.

S použitím pouhých několika tónů budou učitelé za týden schopni vytvořit tisíce melodických kombinací. Opher Brayer vychází z toho, že si děti rády hrají. Proto ukazuje učitelům různé hudební hry, hry s pomocí bojových umění, tance, šachu, nebo kreslí komiksy. I tak se podle něj dá naučit matematika. 

„Když dětem představujeme čísla, jsou to abstraktní pojmy, které v sobě nemají emoce. Když ale čísla převedeme do obrazu, hudby nebo pohybu, dostává to vše emocionální vztah, nejen logický. Hra všeobecně je plná emocí. Kombinací emocí, pohybu, intelektuální činnosti se propojí určité oblasti mozku, protože mozek si pamatuje věci hlavně na základě nějakého emocionálního zážitku z minulosti. My pomáháme dětem vyvíjet se tak, aby byly chytřejší – aby dokázaly rozpoznat specifické algoritmy, a zároveň aby dokázaly vyjádřit emoce kreativním způsobem,“ vysvětluje princip svých postupů Brayer. 

Jednoduché hry zaujaly například ředitelku lesní školky a malotřídky v děčínských Nebočadech Petru Tanglovou. 

Izraelský odborník radí ústeckým učitelům, jak mají dětem pomoci rozvinout jejich talent - Foto:  Inovační centrum Ústeckého kraje

„Tady, byť se učíme matematiku, tak tanec, jazz, všechno je matematika. Tak, jak nám na jednotlivých hrách ukazuje, to přírodně rozvíjí cit mozku pro matematiku, a ne to, že driluju násobilku, trojčlenku, a pak se křižuju pokaždé, když vidím nějakou rovnici,“ pochvaluje si Tanglová, která už s těmito hrami počítá v novém školním rozvrhu. 

Brayerova metoda rozvíjí nejen talent, ale i empatii 

Ophera Brayera na sever Čech pozvalo Inovační centrum Ústeckého kraje. Díky rozvoji vědy a technologií vznikají stále nové pracovní příležitosti. Na to ale není podle ředitele Inovačního centra Ústeckého kraje Tomáše Sivička vzdělávací systém zatím připraven. 

„Trh práce se rychle mění – vznikají pozice, na které není ten vzdělávací systém schopen rychle reagovat. Teze, ze které vycházíme, je, že v budoucnu bude potřeba lidí, kteří se umějí rychle adaptovat na nové technologie, nové informace, jsou s nimi schopni pracovat a dál je rozvíjet. Na druhou stranu Brayer a jeho systém se snaží o to, aby děti dostaly prostor sociální kompetence a empatii, protože čím víc spolupracujeme se stroji, tím méně se lidé baví mezi sebou,“ vysvětluje Siviček. 

Takové schopnosti se přitom hodí všem – ne jen hrstce těch, ze kterých vyrostou špičkoví programátoři, vědci nebo podnikatelé. V Ústeckém kraji chce po prázdninách nové metody vyzkoušet nejméně osm škol. 

Pořad: Informace ze severu Čech  |  Stanice: Sever
Čas vysílání: pondělí-pátek 5:45, 6:20, 6:45, 7:20, 7:45, 14:30, 14:40, 15:25, 15:40, sobota-neděle 6:20, 6:40, 7:20, 7:40, 8:25, 8:35, 8:45, 14:15, 15:15, 15:45  |  Délka pořadu: 4 minuty  
 

Nové články v rubrice

Stojíme o váš názor

Pište nám své názory přes webový
formulář, SMS, Facebook nebo
Twitter, můžete je i sdílet se svými
přáteli. Nejzajímavější názory rádi odvysíláme.

Ústecký kraj
  Srážky: přeháňky, Panenský Týnec
  Srážky: přeháňky, I/7 Krásná Lípa
  Srážky: přeháňky, Paška Pole

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2017 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace