Na Lounsku se nesmíří s dostavbou silnice R7 až v roce 2023. Spojí se proto politici i podnikatelé

11. červen 2015

Dokončení silnice R7 se znovu odkládá. Důležitá dopravní spojnice mezi Prahou, Chomutovem a hraničním přechodem Hora svatého Šebestiána má být hotová v roce 2023. S tím nesouhlasí starostové obcí podél silnice ani podnikatelé a investoři. Silnice se rozšiřuje ze stávajícího dvoupruhu na čtyřpruh. Obavy z prodlužování prací má i Úřad práce nebo jeden z hlavních investorů na severozápadě Čech.

„Nedokončení rychlostní komunikace R7 určitě ovlivňuje rozhodnutí jakéhokoliv investora zřídit své výrobní závody u nás na Lounsku,“ konstatuje ředitel úřadu práce v Lounech Vratislav Pražák.

Ví, o čem mluví. Například jihokorejská společnost NexenTire chce v průmyslové zóně Triangle na Žatecku postavit obří závod na výrobu pneumatik. V horizontu několika let chce zaměstnat až 2.000 lidí. Pokud ale stát dokončí rozšíření silnice R7 až v roce 2023, může společnost podle jejího mluvčího Petra Pospíšila plány změnit.

„Silnice R7 je pro nás stěžejní komunikace, tak to vnímáme jako možnou komplikaci při nájezdu výroby. Dostavba R7 bude jedním z hlavních rozhodovacích faktorů při rozhodnutí o plánované expanzi.“

Závod na pneumatiky zaměstná lidi z Chomutovska, Mostecka i Lounska. Případné změny v plánované výrobě by proto Vratislav Pražák z lounského úřadu neviděl rád.

„Pokud sečtu počet nezaměstnaných v těchto třech regionech, jde o 24.000 lidí. Pokud by Nexen nerealizoval své rozhodnutí, pro nás by to v podstatě znamenalo, že 650 lidí z Lounska nebude mít pracovní příležitost.“

Dostavba silnice R7 už se protahuje o víc jak 15 let

Výrobce pneumatik chce rozjet plnou výrobu v roce 2020. Původně měla být silnice dokončena v roce 2000, pak v roce 2010. Teď to vypadá na rok 2023. Jihokorejský investor se obává dalšího prodlužování termínu.

„Nerad bych si představoval, co by se s tím projektem stalo, kdyby se dokončení R7 mělo ještě protáhnout,“ říká mluvčí Nexenu Petr Pospíšil.

Iniciativa na rychlé dokončení hlavního tahu z Prahy přes Chomutov do Saska vznikla mezi starosty obcí podél R7 v roce 2012. Teď do ní vstoupí i podnikatelé a investoři, kteří chtějí být pro stát partnerem v jednání o rychlé dostavbě silnice.

„Tímto bychom otevřeli dveře i pro podnikatele a firmy, kteří to cítí jako důležitou věc. Protože pak už to je o společném tahu směrem k vládě a ŘSD,“ vysvětluje starosta Loun z Hnutí pro sport a zdraví Radovan Šabata.

Největší problém? Odkup pozemků

Ředitelství silnic a dálnic vysvětluje dostavbu silnice v roce 2023 hlavně problémy s odkupem pozemků od soukromých vlastníků. Právě s tím chtějí starostové podle Radovana Šabaty pomoci.

„Ty samosprávy mají možnost nějakým způsobem jednat s vlastníky těch pozemků, které jsou na té trase, protože se s těmi lidmi můžeme znát.“

Obdobně se podařilo urychlit vyjednávání o odkupu pozemků například u Slaného. Už teď je podle měření a průzkumu každé třetí vozidlo na dvouproudé R7 nákladní auto. Za poledních 14 let na silnici zemřelo při nehodách 27 lidí. Teď ještě hrozí odliv investorů z kraje s nejvyšší nezaměstnaností.

autor: Jan Beneš
Spustit audio