Nové lávky a schody na skalní hrádek Falkenštejn na Jetřichovicku lidé kritizují

21. listopad 2017

Skalní hrádek Falkenštejn u Jetřichovic na Děčínsku bude po letech opět přístupný pro turisty. Na místě jsou teď místo příkrých svahů a ošlapaných schodů z pískovce lávky a schodiště z pozinkového plechu. Jenže právě za vzhled kovových konstrukcí sklízí Správa národního parku České Švýcarsko kritiku na sociálních sítích.

Zatím se to moc nelíbí, co jsem viděla ty reakce na Facebooku. Je to moc těch schodů,“ myslí si Hana Havlíčková a dodává: „Je to něco nového. Je to ale dělané kvůli turistům, tak tam asi zas tolik nezáleží na tom, jestli to je ze dřeva nebo z plechu.“

„No vypadá to zajímavě, aspoň si člověk nerozbije papulu. Víc by se mi to ale líbilo ze dřeva, tohle se tam moc nehodí,“ říká Petra Kovářová. Prostě se to tam nehodí. Proč je to železný, a ne dřevěný. Copak tohle patří do přírody? To je zrůdnost,“ myslí si místní obyvatelé Zdeněk, Michaela a Milan.

Právě takové názory převládají i pod fotografiemi nových přístupových chodníků, schodů a vrchního vyhlídkového roštu na skalním hrádku Falknštejn u Jetřichovic na Děčínsku.

Nové lávky a schody na skalní hrádek Falkenštejn na Jetřichovicku sklízejí na sociálních sítích kritiku

„Ten pozink teď svítí, protože je nový. Ale až to trošku oprší, tak to zajde a splyne to s přírodou, vysvětluje Tomáš Salov ze správy národního parku a dodává: „My jsme tu v polovině toho svahu, on je velmi prudký. Tady se dole schodiště objevilo kvůli tomu, že ten svah by byl hodně náchylný k erozi.“

Pozinková stavba je bezúdržbová a schodiště z roštů je protiskluzové. Navíc si firma, která ho instalovala, musela poradit s přísnými podmínkami památkářů.

„V podstatě všechny ty prvky buďto leží, nebo jsou rozepřené do stěn tak, aby se do té kulturní památky nemuselo vůbec vrtat. Ta konstrukce je unikátní tím, že je kompletně demontovatelná,“ dodává Salov.

Náročného úkolu usadit na skalní hrádek a jeho přístup tři segmenty schodišť v celkové délce 75 metrů se ujal Jaromír Soukup. Tomu pomáhal při modelování budoucích tras i dron a materiál na místo dopravil vrtulník. „Celkem to bylo 22 letů,“ dodává Soukup.

Za zpřístupnění skalního hrádku Falknštejn zaplatilo ministerstvo životního prostředí přes 7 milionů korun. Stavba ještě čeká na kolaudaci, která by měla být na jaře příštího roku. To také bude Falknštejn oficiálně zpřístupněný pro turisty.

autor: dap
Spustit audio