Řidiči v Lounech přestanou za špatné parkování dostávat botičky. Dopravní policisté jsou proti

24. září 2015

Netrestat řidiče za špatné parkování nasazením tzv. botičky chtějí v Lounech. Strážníci by měli řidiči buď domluvit anebo mu udělit za špatné parkování pokutu. Město tak chce zlepšit obraz městské policie. Dopravní policisté jsou ale proti - tvrdí, že pokuty řidiči platit nebudou.

V Lounech chtějí zkusit, jaké to bude, netrestat špatně parkující řidiče botičkou. Co k tomu radnici vede?

„Je to politické rozhodnutí. Z jedné strany je to ekonomický pohled, kdy to zabírá určitý fond pracovní doby, náklady na dvojí příjezd hlídky. No a druhý pohled je výchovný…“ vysvětluje místostarosta města Jan Čermák z Volby pro město.

Experiment začne v lednu 2015

Experiment má trvat od ledna do března příštího roku. Namísto nepopulárních botiček budou řidiči dostávat za stěrač upozornění, kde mají zaplatit pokutu.

„Strážníci nebudou dávat botičky, budou oznamovat pomocí výlepu pokuty, které přestupci budou platit na městské policii,“ doplňuje Čermák.

Až doteď řešili strážníci většinu přestupků při parkování domluvou. Od ledna špatně parkující řidiči zaplatí pokutu na služebně městské policie, před kterou chybí parkoviště a která nemá prostory pro ty, kteří čekají na vyřízení přestupku.

Dopravní policie s nápadem nesouhlasí

S nápadem nedávat botičky ostře nesouhlasí vedoucí dopravní policie v Lounech Jiří Král. „Přijde nám to při nejmenším podivuhodné nebo nesmyslné, protože ten efekt zejména psychologický tam bude chybět a řidiči úplně jinak reagují na to, když vidí na některém vozidle nasazenou botičku – pak si to ostatní rozmyslí. I ten přestupce má větší motivaci ten přestupek ihned vyřešit.“

Kolik botiček v Lounech denně strážníci nasadí a kolik se tedy ušetří v případě, že výjezdy ke špatně zaparkovaným vozům skončí?

Úspora pro město? Rozhodně ne!

„Průměrně Městská policie v Lounech v letošním roce rozdává 1,09 botičky průměr na den,“ odpovídá ředitel městské policie v Lounech Radek Balaš.

O ekonomickém přínosu opatření proto pochybuje i šéf lounské dopravní policie Jiří Král: „Pokud je tam tak nízký počet instalací technických prostředků, tak si myslím, že to nebude o zásadní ekonomické úspoře. Naopak - může být zatížen ten aparát administrativou při následném vyřizování těch přestupků. Ta motivace potom to hradit a dodržovat ty předpisy bude daleko menší.“

Pokud totiž špatně zaparkované vozidlo nestojí pod dohledem městských kamer, je obtížné dokázat řidiči převzetí pokutového bloku.

autor: Jan Beneš
Spustit audio