Starostové měst podél silnice R7 dnes podepsali výzvu za rychlé dokončení silnice

27. listopad 2012

Desítky mrtvých i těžce zraněných za posledních deset let, desetitisíce aut projíždějících denně po úzké dvouproudé silnici. Tak vypadá situace na jedné z nejnebezpečnějších silnic v Česku, na silnici z Prahy do Chomutova.

Ministerstvo dopravy tam ale rozšíření silnice kvůli větší bezpečnosti neplánuje. To vadí starostům měst v blízkosti frekventované silnice. Podpisem společné výzvy dnes začal jejich tlak na vládu, který má přinést řešení situace.

Na sedmikilometrovém úseku silnice R7, který je zároveň obchvatem Loun, napočítáte v obou směrech celkem deset pomníčků. Deset lidských tragédií, které se odehrály na úzké dvouproudé silnici, která svádí k vysoké rychlosti a nebezpečnému předjíždění.

„Stalo se tam dvě stě šedesát tři dopravních nehod, úmrtí dvacet čtyři. Staly se tam nejtěžší dopravní nehody, které jsme tady kdy vyšetřovali.“ popisuje následky dopravních nehod ředitel lounských dopravních policistů Jiří Král.

Dnes (27.11.) starostové Slaného, Loun, Postoloprt, Žatce, Chomutova a Mostu podepsali výzvu adresovanou oběma komorám parlamentu a Úřadu vlády. Jde jim o to, aby stát našel peníze na dostavbu zkapacitnění frekventované silnice. A důvody? Tím prvním je bezpečnost nejen řidičů, ale také chodců.

Důvod číslo dvě - snadná cesta za prací mimo domovský okres. Například na Žatecku mají navzdory průmyslové zóně Triangle dlouhodobě problémy s nezaměstnaností. Firmám se do míst s nevyhovující infrastrukturou nechce a lidé proto musí dojíždět.

Chomutov by se mohl tvářit, že se ho problémy s R7 netýkají. Navazující obchvat města je už dokončen a v roce 2013 bude dokončen úsek ze Žatce do Chomutova. Přesto primátor města za ČSSD Jiří Mareš výzvu také podepsal. Výzva má donutit vládu také k tomu, aby ponechala silnici R7 statut rychlostní komunikace.

„My jsme tu zaslechli, že se tu uvažuje o revitalizaci rychlostní sítě v České republice, a ta informace směřovala i na stávající R7. Tato informace nás, jako starosty, nenechala klidnými.“ konstatuje starosta Loun za Hnutí pro sport a prosperitu Radovan Šabata.

Mluvčí Ministerstva dopravy Martin Novák skutečně dnes (27.11.) potvrdil, že R7 nebude v příštím roce už vedená jako rychlostní komunikace, ale jako silnice první třídy. Co to znamená, mi řekla mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Nina Ledvinová: „Změna kategorie může mít vliv třeba na změnu povolené maximální rychlosti...“

A tak ze současných sto třiceti kilometrů v hodině budou moci řidiči jet maximálně devadesátkou a peníze na dostavbu se budou zřejmě hledat podstatně hůř, než doposud. Zatím podle mluvčího ministerstva dopravy Martina Nováka peníze na dostavbu R7 nejsou. A co se stane když nebudou, může dojít třeba k blokádě silnice: „I tato možnost může nastat, pokud vláda a parlament nebudou mít uši k tomuto regionu.“ říká starosta Loun Radovan Šabata.

Jak budou poslanci parlamentu i vláda na výzvu reagovat, budeme sledovat.

autor: Jan Beneš
Spustit audio