Vliv lidí na přírodu očima umělců představuje mezinárodní výstava v ústeckém Domě umění

27. říjen 2017

Ochrana přírody v umění – tak by se jednoduše dalo shrnout téma nejnovější mezinárodní výstavy v Domě umění Ústí nad Labem. Prostřednictvím objektů, fotografií, videí nebo koláží zachytili autoři svůj pohled na vliv lidské činnosti na přírodu. A především na to, jak zasahuje do našich životů.

Kurátoři Anton Lederer a Margarethe Makovec z výtvarného prostoru Rotor v rakouském Gratzu léta spolupracují s místní Fakultou umění a designu, které Dům umění Ústí nad Labem patří. Pro výstavu se snažili vybrat téma, které by oslovilo jak lidi z ústeckého regionu, tak samotné umělce.

„Startovacím bodem se stala informace o tom, že česká vláda před dvěma lety prolomila těžební limity na dole Bílina,“ řekl Anton Lederer. To je podle něj v rozporu se snahou řady evropských zemí o menší využívání fosilních paliv a hledání alternativních energetických zdrojů. Naopak směr České republiky k prodloužení těžby a využívání uhlí bude mít podle něj negativní důsledky na životní prostředí i zdraví lidí.

Hned první dílo připomíná drama ze začátku 90. let – bourání obce Libkovice na Mostecku. Martin Zet na videu stojí uprostřed zarostlého rybníčku a hřímá tenkými kovovými pláty – chce tak připomenout existenci vesnice. Text na vystavených plátech pak připomíná pracovní tábor z druhé světové války, který v Libkovicích byl a po válce sloužil jako sběrný tábor pro Němce a nakonec jako vězení pro mladistvé.

Fotografie Cecylie Malik (v modrém) z Krakova vzedmuly hnutí proti kácení stromů. Ženy dosáhly mírného zpřísnění podmínek kácení

Dílo přiblížil proděkan fakulty umění a designu Michal Koleček: „Libkovice byly poslední vesnicí, která byla zlikvidována. Je paradoxní, že to místo dodnes není odtěženo. Vesnice už nestojí, ten boj aktivisté v 90. letech prohráli. To, co vidíte, je jeden z mála architektonických elementů, které se dochovaly z Libkovic – je to kašna, která stála v centru té vesnice.“

Cecylia Malik z polského Krakova na výstavě představuje svůj fotografický projekt „Polské matky na pařezech“, kterým reaguje na změnu zákona, která umožnila masivní kácení stromů. Vystavuje fotografie, jak kojí své dítě na čerstvém pařezu. Sdílení snímků na sociálních sítích nezůstalo bez odezvy – vznikla fotografie 12 kojících žen na pařezech.

„Tahle fotografie se stala jakousi vizualizací celého toho problému, a objevila se nejen jako reprodukce toho uměleckého díla, ale jako vizualizace toho problému v mnoha světových médiích,“ řekl Koleček.

Po úspěchu této fotografie Cecylia Malik s přítelkyněmi založila facebookovou stránku a podobné fotografie přidávaly ženy i z jiných částí Polska – např. z Bialystoku, Varšavy nebo Katovic. Díky tomuto hnutí nakonec vláda příslušný zákon mírně upravila.

I nadále se Cecylia Malik a její skupina snaží o zásadnější změnu tak, aby nebylo možné stromy kácet téměř bez jakéhokoli povolení a posudků.

Výstava je v Domě umění Ústí nad Labem otevřená do 8. prosince.

autor: hau
Spustit audio