Vysokorychlostní železnice do Drážďan, Mnichova, Vratislavi a Brna? Stavba možná začne po roce 2030

Ilustrační foto - Foto: flickr.com   , Eric Salard, Creative Commons Attribution-ShareAlike 2.0 Generic (CC BY-SA 2.0)

Ilustrační fotoFoto: flickr.com , Eric Salard, Creative Commons Attribution-ShareAlike 2.0 Generic (CC BY-SA 2.0)

Praha se možná dočká čtyř vysokorychlostních železničních koridorů. Vést by mohly do Drážďan, Mnichova, Vratislavi a na Brno a dále do Rakouska. Vyplývá to z dokumentu Správy železniční dopravní cesty, který v úterý projednal magistrátní výbor pro dopravu. Termín stavby zatím není přesně daný, první stavby by mohly začít po roce 2030.

„Tratě jsou koncipovány tak, aby na ně mohly vyjet všechny druhy vlaků, jak vysokorychlostní, které pojedou rychleji než 160 kilometrů v hodině, tak i příměstské vlaky," řekl Radek Čech z odboru strategie Správy železniční dopravní cesty. 

Některé trasy jsou zaneseny v návrhu územního plánu. Správa železniční dopravní cesty prosazuje podle Čecha zejména jižní výjezd z Prahy přes Hostivař, protože páteří železnice je trať z Prahy do Brna. 

„Jednoznačnou prioritou z vnitrostátního hlediska mezi novostavbami zaujímá úsek Praha-Brno, který je důležitým úsekem nejen pro samotnou Českou republiku, ale pro celou střední Evropu," řekl. 

Pro trať na Brno již existuje zadání studie proveditelnosti. Správa železniční dopravní cesty pracuje se dvěma variantami spojení, jde o severní a jižní trasu. Severní vede přes Havlíčkův Brod a jižní přes Benešov a Jihlavu. 

Trať z Prahy do Dráďan 

Další významnou trasou je propojení Prahy a Drážďan. Trať směrem ku Praze má být navržena pouze pro vysokorychlostní osobní vlaky s rychlostí až 350 kilometrů v hodině. Nákladní dopravě budou nadále sloužit dvě nynější dvoukolejné tratě. 

Čtěte také: Rok 2035 je pozdě. Poslanci tlačí na vládu, ať uspíší stavbu vysokorychlostní železnice

V příštím roce by Správa železniční dopravní cesty podle Čecha chtělo vyřešit celý dopravní uzel Prahy. Zpracování studie proveditelnosti pro trať Praha-Drážďany by mělo být hotovo v lednu 2019, pro trasu z Prahy do Brna a dále do Břeclavi by měla být studie zadána letos, stejně tak pro trať do Plzně. Správa chce rovněž prověřit možnost vybudování tunelu z Edenu do Běchovic. 

Centrum pro efektivní dopravu v březnu uvedlo, že s francouzskou společností Egis Rail začne pracovat na studii proveditelnosti na stavbu rychlotrati z Prahy do Drážďan. Pokud vše půjde podle plánu, mohla by tato první česká vysokorychlostní trať být v provozu v roce 2035. 

V Evropě existuje 8000 kilometrů rychlotratí, kde vlaky mohou jezdit na nově postavených tratích rychlostí 250 kilometrů za hodinu a více, uvedl již dříve výkonný ředitel Společenství evropských železničních společností Libor Lochman. 

Nové články v rubrice

Stojíme o váš názor

Pište nám své názory přes webový
formulář, SMS, Facebook nebo
Twitter, můžete je i sdílet se svými
přáteli. Nejzajímavější názory rádi odvysíláme.

Ústecký kraj
  silnice II/262, Františkov nad Ploučnicí, okr. Děčín, zúžené jízdní pruhy, stavební práce, Od 03.11.2017 00:00 Do 15.12.2017 23:59, zvláštní užívání silnice č. II/262 ve Františkově nad Ploučnicí naproti ...
  Od 17.10.2017 15:10 do 22.10.2017 22:50; v ulici Nádražní v obci Česká Kamenice okres Děčín; komunikace dočasně uzavřena; probíhají odklízecí práce; Demolice objektu čp. 1236
  ulice Mostecká, Jirkov, okr. Chomutov, uzavřeno, stavební práce, Od 11.10.2017 00:00 Do 30.11.2017 23:59, ul. Mostecká - od č.p. 378 až č.p. 384 - výstavba nových parkovacích míst, Vydal: Městský úřad ...

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2017 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace