Za potraviny utrácíme víc než před rokem, ale objem prodaného zboží klesl
Více peněz za potraviny utrácejí zákazníci v Česku, v meziročním porovnání vzrostly tržby obchodů o šest procent. Vyplývá to z auditu společnosti Nielsen a jejích dat za třetí čtvrtletí tohoto roku. Celkový objem prodaných potravin ale klesl.
Lidé si potravin kupují méně, v meziročním srovnání jde o pokles o jeden a půl procenta. Jenže tržby obchodů rostou. Potraviny totiž zdražily o více než sedm procent, uvádí analytická společnost Nielsen. Více peněz lidé utratili především za mléčné výrobky, včetně másla.
„Zvyšování mezd, které se projevuje ve zvyšování nákladů. Jednak ve výrobě potravin a jednak tedy potom v obchodě. Pak tedy to, že nejsme izolovaný trh, jsme trh otevřený a tak také reflektujeme světové ceny u jednotlivých komodit,“ popisuje důvody zdražení potravin Marta Nováková, prezidentka Svazu obchodu a cestovního ruchu.
Podle Novákové za vyšší tržby obchodů může i to, že se Češi mají lépe a ekonomice se daří. „Můžeme si dovolit nakupovat dražší zboží, to dražší zboží může být luxusnější, kvalitnější. A pochopitelně i v tom se projevuje nárůst cenový.“
Přesto Češi patří k lídrům, pokud jde o nakupování zboží v akčních slevách. Podle společnosti Nielsen více než polovina veškerých tržeb obchodů připadá právě na akční zboží. Mírně vyšší číslo letos hlásí už jen Slovensko. Naopak například v Německu na akční zboží připadá jen pětina tržeb a průměr v Evropě vychází na necelých třicet procent.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Varování před ruským imperialismem a moskevským režimem. Lipavský zkusil zapůsobit na Maďary
-
O mistrovi hokejové extraligy rozhodne sedmý zápas, Třinec mečbol Pardubic odvrátil výhrou 4:1
-
Žádný trénink, práce na zahradě a úsměv. 82letý španělský penzista uběhl za šest dnů 410 kilometrů
-
Žáček: Byli jsme rozpolceni, zda zřídit komisi pro vyšetřování střelby na fakultě. Zvítězila důvěra