Za potraviny utrácíme víc než před rokem, ale objem prodaného zboží klesl

9. prosinec 2017

Více peněz za potraviny utrácejí zákazníci v Česku, v meziročním porovnání vzrostly tržby obchodů o šest procent. Vyplývá to z auditu společnosti Nielsen a jejích dat za třetí čtvrtletí tohoto roku. Celkový objem prodaných potravin ale klesl.

Lidé si potravin kupují méně, v meziročním srovnání jde o pokles o jeden a půl procenta. Jenže tržby obchodů rostou. Potraviny totiž zdražily o více než sedm procent, uvádí analytická společnost Nielsen. Více peněz lidé utratili především za mléčné výrobky, včetně másla.

„Zvyšování mezd, které se projevuje ve zvyšování nákladů. Jednak ve výrobě potravin a jednak tedy potom v obchodě. Pak tedy to, že nejsme izolovaný trh, jsme trh otevřený a tak také reflektujeme světové ceny u jednotlivých komodit,“ popisuje důvody zdražení potravin Marta Nováková, prezidentka Svazu obchodu a cestovního ruchu.

Podle Novákové za vyšší tržby obchodů může i to, že se Češi mají lépe a ekonomice se daří. „Můžeme si dovolit nakupovat dražší zboží, to dražší zboží může být luxusnější, kvalitnější. A pochopitelně i v tom se projevuje nárůst cenový.“

Přesto Češi patří k lídrům, pokud jde o nakupování zboží v akčních slevách. Podle společnosti Nielsen více než polovina veškerých tržeb obchodů připadá právě na akční zboží. Mírně vyšší číslo letos hlásí už jen Slovensko. Naopak například v Německu na akční zboží připadá jen pětina tržeb a průměr v Evropě vychází na necelých třicet procent.

Spustit audio