Žigulíky, moskviče a volhy. V Bílině si dali dostaveníčko automobiloví veteráni ze SSSR

9. duben 2017

Do severočeské Bíliny se v sobotu sjelo 48 automobilů vyrobených v někdejším Sovětském svazu. Nejvíce dorazilo žigulíků a moskvičů, k vidění ale byly i volhy. Po představení vozů v centru města se s nimi pyšní majitelé vydali na spanilou jízdu po Českém středohoří v okolí Bíliny.

Pořadatel šestého severočeského srazu moskvičů a žiguliků Ladislav Valnetin přijel modrým žigulíkem s bílou střechou. „Je to z roku 1974, žigulík 2103, takzvaná patnáctistovka. Je po renovaci,“ představil svůj vůz a vysvětlil také, jak se na tyto veterány shánějí náhradní díly, „na žigulíky to ještě jde, kluci s moskvičema to mají horší, protože fabrika už léta neexistuje. Na žigulíky se snažíme mít původní, starý díly. Ony se sice vyrábějí i dneska, ale ta druhovýroba není kvalitní.“ Ladislava Valentina provázejí vozy sovětské vozy už od dětství. „Žiju s žigulíkama od devíti let, kdy rodiče koupili první nula jedničku z roku 1971, kterou mám také do dneška. V současnosti mám na normální provoz Ladu Prior.“ Lada byl název, pod kterým volžské automobilové závody vyvážely vozy do zahraničí. Na srazu byl i jeho nejnovější typ, X-Ray, který opustil výrobní linku teprve letos. Zatím je v české republice jen jeden. Samotné žigulíky automobilka vyráběla 1970 až 1983.

Šestý severočeský sraz sovětských veteránů

V Bílině byl i žigulík v barvách bývalé Veřejné Bezpečnosti, ale místo obvyklých písmen VB měl na dveřích zkratku TAI. „Písmena znamenají Tanková automobilová inspekce, to je vojenská policie. To byla složka, která působila normálně s Veřejnou bezpečností,“ vysvětlil majitel vozu Zdeněk Kabourek z Plzně, který přijel v uniformě Československé lidové armády. Oranžovobílý žigulíkl byl z roku 1976 a podle Kabourka se mu prý za minulého režimu říkalo "papalášfáro".

Mimo moskviče a žigulíky, kterých bylo na srazu nejvíce, byla na srazu třeba světle zelená volha z roku 1968. Její majitel Jaroslav Šíma přijel až z Žiliny u Kladna. Vůz byl ve své původní podobě. „Takhle se to dělalo. Koupil jsem to z Ukrajiny a dával jsem ho celý dohromady. Karosérie, lak, čalounění, podvozek, všechno. Cirka asi tak rok,“ posal původ sběratelského kousku Jaroslav Šíma. "Já mám víc starých aut, ale v nich je zima, hluk, ale tohle je pohodlný, ticvhý, hezky se v tom sedí,“ pochvaloval si volhu majitel.

Šestý severočeský sraz sovětských veteránů

Odpoledne se všech 48 starých sovětských vozů vydalo na spanilou jízdu Českým středohořím.

autor: hau
Spustit audio