Kaňonem Labe z Děčína až do Dolního Žlebu

24. listopad 2012

Procházka lesem, po úbočí hlubokého kaňonu, který na své cestě k moři v pískovcových skalách vyhloubilo Labe.

V Děčíně, na Labském nábřeží u Tyršova mostu, najdete turistický rozcestník. Vyberete si zelenou značku a vydáte se po proudu Labe na sever. Brzy se ocitnete v děčínské části Přípeř, v úzkém údolí za Červeným vrchem, kde přejdete železniční trať a dáte se ulicí Pod Svahem. Z ní odbočuje zelená značka do kopce k Horní vyhlídce nad Přípeří, kam je to lesem něco přes půl kilometru. Stoupání je zpočátku prudké a pak mírnější – překonáte při něm šedesát výškových metrů a ocitnete se vysoko ve svahu nad údolím Labe, odkud je pěkný výhled přes řeku na velkou část Děčína. Dál pokračuje zelená značka lesem po vrstevnici, pod pískovcovými skalami nad Horním a Prostředním Žlebem. Rádi je navštěvují horolezci a dávají jim roztodivná jména – najdete tu Soví věž, Šikmou jehlu, Strážce Prostředního Žlebu, Jelení věž, Podskaláka, Holubník...

Asi po čtyřech a půl kilometrech dojdete k Čertově Vodě, což je potok, malá osada a také železniční zastávka, ke které se dá sejít po žluté značce. Leží v nadmořské výšce pouhých 127 metrů a jedná se o nejníže položenou železniční stanici v České republice. Kousek od ní stojí socha svatého Vojtěcha, patrona lodníků. Z Čertovy vody se můžete vrátit vlakem do Děčína; pokud si ale chcete procházku kaňonem Labe trochu protáhnout, vraťte se k rozcestníku a pokračujte po žluté značce na sever. Smíšeným lesem a pak podél železniční trati jsou to k přívozu v Dolním Žlebu necelé čtyři kilometry. Kromě samotného labského kaňonu s pískovcovými stěnami, hlubokého 250 metrů, je v obci k vidění budova fary, kostel Nejsvětější Trojice, starý hřbitov a také nedávno obnovený 200 let starý železný kříž s ukřižovaným Kristem. Také z Dolního Žlebu jede vlak do Děčína, ale chcete-li, i odsud se dá pokračovat dál. Zajímavých tipů v okolí je spousta - údolí Hluboký důl čili Koňák, za řekou vyhlídka Belveder a samozřejmě Hřensko. Přejeme hezký výlet.