Procházka z Ústí nad Labem k Vaňovskému vodopádu

3. listopad 2012

Na příjemnou podzimní procházku se dnes vydáme přímo z centra Ústí nad Labem - na Větruši a k Vaňovskému vodopádu.

Vyrazíme od ústeckého kostela Nanebevzetí Panny Marie s nejšikmější věží severně od Alp; ke své dvoumetrové odchylce přišla v roce 1945 při spojeneckém bombardování města. Kostel obklopuje obchodní centrum, které skrývá stanici lanovky. Měří 330 metrů a doveze vás přes koleje na vrch Větruše, k budově zámečku z roku 1897 s výletní restaurací, vyhlídkovou terasou a 30 metrů vysokou věží, která slouží jako rozhledna. V areálu najdete i hřiště, přírodní a zrcadlové bludiště. Sejdete-li z Větruše asi 300 metrů dolů Fibichovou ulicí, najdete vpravo mezi zahrádkami odbočku k opravenému středověkému popravišti, kde se vykonávalo hrdelní právo až do počátku 18. století. Pak se můžete vrátit k Větruši, kde najdete turistický rozcestník.

Další vaše cesta povede po zelené a červené značce kolem zahrádek na Soudný vrch, kde zelená odbočí pěšinou do lesa a vy ji budete následovat. Cesta povede nejprve z kopce, pak do kopce, ale dál už víceméně po vrstevnici víc než 150 metrů nad údolím Labe, které ale pro stromy prakticky neuvidíte. Tři kilometry za Větruší dojdete k rozcestníku Nad Vaňovem, kde začne zelená značka klesat a o 300 metrů dál se dočkáte hlavní atrakce vycházky – Vaňovského vodopádu, který patří k nejpěknějším v Čechách, i když je z něj vidět jen dolní, 12 metrů vysoký stupeň. Voda Podlešínského potoka protéká dál kamenitou sutí do údolí a zelená značka ji následuje. Kousek pod vodopády odbočuje neznačená cesta na vrchol národní přírodní památky Vrkoč, skalního útvaru, proslaveného jako vynikající ukázka sloupcové odlučnosti čediče. Z Vrkoče je pěkný výhled na labské údolí. Zelená značka nás dovede až k jeho úpatí, do ústecké čtvrti Vaňov. Tam se dejte se po silnici doleva, k podchodu pod železniční tratí. Za tratí uvidíte zastávku MHD, odkud vás autobus doveze zpátky do centra Ústí nad Labem. Od vodopádu k zastávce je to asi kilometr.