Nenasytná Mléčná dráha

14. prosinec 2003

Mezinárodní tým astronomů z Francie, Itálie, Velké Británie a Austrálie nedávno objevil dosud neznámou galaxii, interagující s galaxií naší.

Vědci ji označili jako "trpasličí galaxii Canis Major" - podle souhvězdí Velkého psa, do kterého se její poloha promítá. Nová galaxie se nachází ve vzdálenosti 25 tisíc světelných let od Slunce a 42 tisíc světelných let od středu Mléčné dráhy. Leží na stejné straně od středu Galaxie jako naše Slunce. A protože průměr naší Galaxie je přibližně 100 tisíc světelných let, můžeme říci, že už se obě galaxie srazily.
Za nejbližší galaxii byla dosud označována trpasličí galaxie v souhvězdí Střelce, kterou astronomové objevili před devíti lety. Nový objev nám ukazuje, že se naše Galaxie neustále vyvíjí a že její disk postupně "pohlcuje" malé satelitní galaxie. Potvrzují se tak dřívější domněnky, že velké galaxie ve vesmíru vznikly právě srážkami a pohlcováním galaxií malých.
Novou galaxii odhalila pozorování v oboru infračerveného záření. Prozradily ji studené obří hvězdy, které právě v tomto oboru nejvíce září. Vědci si celý děj představují asi takto: gravitace naší Galaxie roztrhala při vzájemném přiblížení trpasličí galaxii tak, že její podstatná část se nyní nachází v souhvězdí Velkého psa. Spousta jejích hvězd, vytržených přitažlivostí naší Galaxie, vytváří teď jakousi dlouhou "vlečku". Tyto hvězdy nejen že doplnily okrajové části Mléčné dráhy a vytvořily kolem ní jakýsi prstenec, ale některé z nich míří i směrem ke Slunci.
Nově objevená nejbližší galaxie je drobeček, který v dalekohledu neuvidíte. Její hmotnost je přibližně 1 miliarda hmotností Slunce. Možná se vám to zdá dost, ale v porovnání s naší galaxií je to jen necelé jedno procento. A pokud jde o zmíněnou srážku galaxií, podle astronomů prý není jediná, která se týká naší Mléčné dráhy.
Stejný pozorovací program před několika týdny zjistil, že i bývalou nám nejbližší trpasličí galaxii v souhvězdí Střelce gravitace naší Galaxie postupně doslova cupuje na kousky a jednotlivé její hvězdy tak vytvářejí další prstenec.
A pak že kanibalismus existuje jen na Zemi!

Miroslav Zimmer

Pravidelná rubrika Mýty, domněnky, objevy a omyly astronomie se vysílá v rámci každého třetího Planetária v měsíci.
Další texty, uveřejněné v této pravidelné rubrice najdete V ARCHIVU PŘÍSPĚVKŮ.

Na titulní stránku.