Planetárium3. září  2006 v 11:10

Objevy a události týdne č. 36

Prvohorní vážka z Ovčína, keltské korálky z Bdeněvsi, vzácný nález rajhradských benediktinů, Orion nahradí raketoplány.

Na lokalitě Ovčín u Radnic na Rokycansku našli paleontologové víc než 300 milionů let starou zkamenělinu prvohorní vážky. Je to objev nevyčíslitelné hodnoty - ostatně jako všechny nálezy z okolí bývalého povrchového černouhelného lomu u Radnic. Vulkanický popel tady kdysi takřka "nastojato" zakonzervoval velký kus karbonského pralesa. Radnické "Pompeje" díky tomu dávají možnost podrobně rekonstruovat nejen vzhled, ale i strukturu karbonských porostů.

U Bdeněvsi na Plzeňsku probíhá záchranný archeologický výzkum na trase III. železničního koridoru. Během něj došlo nedávno k objevu pravěkého sídliště, obývaného v časné doby laténské, tedy zhruba mezi 6. a 4. stoletím před Kristem. Pro toto období jsou typické čilé kontakty se středomořskou oblastí. Důkaz se našel i u Bdeněvsi - žluté skleněné korálky s modrobílými očky, které jsou odvozeninami korálků znázorňujících lidský obličej, rozšířených od 8. století po celém Středomoří.

V knihovně benediktinského kláštera v Rajhradě na Brněnsku objevili odborníci cenný zlomek latinského rukopisu z přelomu 8. a 9. století. Jedná se o jediný list z právnického spisu, který se podle historiků musel na Moravu dostat odněkud ze západní Evropy. V 18. století pak list ze starobylé knihy použil neznámý knihař při vazbě jiného, daleko méně hodnotného spisku. Badatelé předpokládají, že se v knihovně u rajhradských benediktinů mohou skrývat i další podobné poklady.

Vesmírný koráb nové generace, který má nahradit dosluhující americké raketoplány, se bude jmenovat Orion. Nový kosmický dopravní prostředek se má více podobat starším generacím pilotovaných vesmírných lodí, než raketoplánům. Bude v něm ale více než dvojnásobný prostor oproti kosmickým lodím Apollo. Současné raketoplány doslouží v roce 2010. Nejpozději roku 2014 má poprvé odstartovat Orion - nejprve k orbitální stanici ISS a roku 2020 by měl donést Američany na Měsíc.

ČTK/souhrn Frederik Velinský

Vysíláno v Planetáriu 36/2006, 2. - 8. září.

Pravidelná rubrika Novinky, zajímavosti a kuriozity se vysílá na začátku každého Planetária.

Pořad: Planetárium  |  Stanice: Sever
Čas vysílání: sobota 18:10  |  Délka pořadu: 55 minut

• 1. října  2006 v 11:15       rubrika: Planetárium

Procházka oblohou (říjen)

Někomu se může zdát, že podzimní obloha není příliš zajímavá. Velký vůz klesl nízko k severnímu obzoru, v zenitu je na hvězdy chudá oblast mezi Cassiopeiou, Pegasem a Labutí. Najdeme tam však zajímavé hvězdokupy, mlhoviny...

• 1. října  2006 v 11:10       rubrika: Planetárium

Objevy a události týdne č. 40

Řecko a ohrožení z moře, "pravoruký" pračlověk z Burgosu, portugalský objev formy na meče, neznámá bašta hradu Švihova, nový prstenec Saturnu.

• 24. září  2006 v 11:45       rubrika: Planetárium

160 let od objevu Neptunu

Planeta Neptun je od letošního léta, kdy astronomové odebrali planetární status Plutu, opět poslední planetou sluneční soustavy. O jejím objevu v roce 1846 hovoří astronom Pavel Najser. AUDIO (7:06)

Stojíme o váš názor

Pište nám své názory přes webový
formulář, SMS, Facebook nebo
Twitter, můžete je i sdílet se svými
přáteli. Nejzajímavější názory rádi odvysíláme.

Ústecký kraj