Objevy a události týdne č. 37

10. září 2006

Germánské hroby ve Zbuzanech, nová obrazárna z pravěku, objev svatyně etruské bohyně, Tunguzka jako Černobyl, kolik známe dinosaurů.

Ve Zbuzanech u Prahy odkryli archeologové při záchranném výzkumu pozůstatky sídliště ze starší doby bronzové a také tři desítky germánských hrobů ze 6. století našeho letopočtu, tedy z konce období stěhování národů. Nedlouho poté u nás germánské etnikum nahradili první Slované. Všechny hroby ze Zbuzan byly bohužel krátce po svém uložení vykradeny.

Ve Francii byla objevena další jeskyně s pravěkými nástěnnými malbami. Říká se jí Margotina a nachází se v západofrancouzském Thorigne-en-Charnie. Neobvykle propracovaná díla na jejich stěnách podle vědců pocházejí ze dvou období - jedna část je stará 9-12 tisíc let a druhá dokonce 22-29 tisíc let. Další podrobnosti zatím nejsou známé.

Italští archeologové tvrdí, že se jim po šesti letech kopání podařilo nalézt pozůstatky bývalého náboženského střediska etruské říše, svatyně bohyně Voltumny. Zbytky zástavby, keramiku a etruské hroby ze šestého až pátého století před Kristem objevili u města Orvieta, asi 100 kilometrů severně od Říma.

Italští vědci také s pomocí počítačové tomografie zkoumali kmeny stromů, které v roce 1908 přežily pád tzv. tunguzského meteoritu v sibiřské tajze. Výsledky analýz ukazují, že tunguzská katastrofa, ať už ji způsobilo cokoliv, byla plně srovnatelná s katastrofou v Černobylu - alespoň co se týče mechanického a tepelného vlivu na stromy. Jediný rozdíl je v tom, že u říčky Podkamenné Tunguzky nebyla naměřena žádná radiace.

Američtí paleontologové Peter Dodson a Steve Wang odhadují, že v zemi čeká na své objevení ještě více než 70 procent dinosauřích druhů. Dosud jich bylo popsáno 527. Oba vědci však zároveň upozorňují, že geologický archiv je značně děravý. A tak je podle nich možné, že dobrou polovinu všech dinosauřích druhů věda nakonec nikdy nepopíše.

ČTK/souhrn Frederik Velinský

Vysíláno v Planetáriu 37/2006, 9. - 15. září.

Pravidelná rubrika Novinky, zajímavosti a kuriozity se vysílá na začátku každého Planetária.