Planetárium10. září  2006 v 11:10

Objevy a události týdne č. 37

Germánské hroby ve Zbuzanech, nová obrazárna z pravěku, objev svatyně etruské bohyně, Tunguzka jako Černobyl, kolik známe dinosaurů.

Ve Zbuzanech u Prahy odkryli archeologové při záchranném výzkumu pozůstatky sídliště ze starší doby bronzové a také tři desítky germánských hrobů ze 6. století našeho letopočtu, tedy z konce období stěhování národů. Nedlouho poté u nás germánské etnikum nahradili první Slované. Všechny hroby ze Zbuzan byly bohužel krátce po svém uložení vykradeny.

Ve Francii byla objevena další jeskyně s pravěkými nástěnnými malbami. Říká se jí Margotina a nachází se v západofrancouzském Thorigne-en-Charnie. Neobvykle propracovaná díla na jejich stěnách podle vědců pocházejí ze dvou období - jedna část je stará 9-12 tisíc let a druhá dokonce 22-29 tisíc let. Další podrobnosti zatím nejsou známé.

Italští archeologové tvrdí, že se jim po šesti letech kopání podařilo nalézt pozůstatky bývalého náboženského střediska etruské říše, svatyně bohyně Voltumny. Zbytky zástavby, keramiku a etruské hroby ze šestého až pátého století před Kristem objevili u města Orvieta, asi 100 kilometrů severně od Říma.

Italští vědci také s pomocí počítačové tomografie zkoumali kmeny stromů, které v roce 1908 přežily pád tzv. tunguzského meteoritu v sibiřské tajze. Výsledky analýz ukazují, že tunguzská katastrofa, ať už ji způsobilo cokoliv, byla plně srovnatelná s katastrofou v Černobylu - alespoň co se týče mechanického a tepelného vlivu na stromy. Jediný rozdíl je v tom, že u říčky Podkamenné Tunguzky nebyla naměřena žádná radiace.

Američtí paleontologové Peter Dodson a Steve Wang odhadují, že v zemi čeká na své objevení ještě více než 70 procent dinosauřích druhů. Dosud jich bylo popsáno 527. Oba vědci však zároveň upozorňují, že geologický archiv je značně děravý. A tak je podle nich možné, že dobrou polovinu všech dinosauřích druhů věda nakonec nikdy nepopíše.

ČTK/souhrn Frederik Velinský

Vysíláno v Planetáriu 37/2006, 9. - 15. září.

Pravidelná rubrika Novinky, zajímavosti a kuriozity se vysílá na začátku každého Planetária.

Pořad: Planetárium  |  Stanice: Sever
Čas vysílání: sobota 18:10  |  Délka pořadu: 55 minut

• 1. října  2006 v 11:15       rubrika: Planetárium

Procházka oblohou (říjen)

Někomu se může zdát, že podzimní obloha není příliš zajímavá. Velký vůz klesl nízko k severnímu obzoru, v zenitu je na hvězdy chudá oblast mezi Cassiopeiou, Pegasem a Labutí. Najdeme tam však zajímavé hvězdokupy, mlhoviny...

• 1. října  2006 v 11:10       rubrika: Planetárium

Objevy a události týdne č. 40

Řecko a ohrožení z moře, "pravoruký" pračlověk z Burgosu, portugalský objev formy na meče, neznámá bašta hradu Švihova, nový prstenec Saturnu.

• 24. září  2006 v 11:45       rubrika: Planetárium

160 let od objevu Neptunu

Planeta Neptun je od letošního léta, kdy astronomové odebrali planetární status Plutu, opět poslední planetou sluneční soustavy. O jejím objevu v roce 1846 hovoří astronom Pavel Najser. AUDIO (7:06)

Stojíme o váš názor

Pište nám své názory přes webový
formulář, SMS, Facebook nebo
Twitter, můžete je i sdílet se svými
přáteli. Nejzajímavější názory rádi odvysíláme.

Ústecký kraj