Objevy a události týdne č. 38

17. září 2006

Přetopená planeta, konec obřích vačnatců, dobrý chodec Ötzi, mozaiky ze židovské čtvrti, pořadové číslo pro Pluto.

Podle britských vědců dosáhne během příštího století hladina oxidu uhličitého v zemské atmosféře nejvyšší hodnoty za posledních 24 milionů let a průměrné globální teploty budou nejvyšší za minulých 10 milionů roků. Mnohé živočišné druhy budou vystaveny podmínkám, které během jejich vývoje na Zemi neexistovaly a hrozí jim tak reálné nebezpečí postupného vyhynutí.

Podobné změny způsobily podle odborníků také konec obrovských, až dvoutunových australských vačnatců závěrem poslední doby ledové před 55 tisíci lety. Obrovští klokani a zvířata podobná dnešním vombatům, ovšem velikosti hrocha, se nedokázala vyrovnat s nástupem suchého klimatu a vymřela vinou nedostatku potravních zdrojů. Lidé v té době v Austrálii ještě nežili.

Tomografické snímky holenních kostí známého Ötziho, mumie z doby bronzové, nalezené před patnácti lety v alpském ledovci, prokázaly, že tento muž byl zvyklý chodit daleko víc, než bylo v pozdním neolitu obvyklé. Vědci z toho vyvozují, že Ötzi mohl být například pastevcem, poslem, případně potulným věštcem. Se svou výškou 158 centimetrů byl také zřetelně menší, než jiní jeho současníci.

V židovské čtvrti starého Jeruzaléma, v takzvaném Herodově okrsku, objevili před časem izraelští archeologové dvě staré mozaiky z přelomu letopočtu, které zřejmě kdysi zdobily obydlí nějaké vysoce postavené rodiny. Umělecká díla, připomínající svým vzorem i tvarem koberec, prošla náročnou konzervací a nyní jsou vystavena v prostorách, kde byla nalezena.

Pluto, vyřazené nedávno ze seznamu planet sluneční soustavy, se začátkem září objevilo v katalogu planetek a transneptunických těles, a to pod pořadovým číslem 134 340. Svého čísla se dočkali i další zavržení kandidáti na planetární status - mimo jiné Sedna, Quaoar i těleso 2003 UB313, neoficiálně přezdívané Xena, které je větší než Pluto. S degradací Pluta se však mnozí astronomové dosud nesmířili.

ČTK/souhrn Frederik Velinský

Vysíláno v Planetáriu 38/2006, 16. - 22. září.

Pravidelná rubrika Novinky, zajímavosti a kuriozity se vysílá na začátku každého Planetária.