Planetárium1. října  2006 v 11:10

Objevy a události týdne č. 40

Řecko a ohrožení z moře, "pravoruký" pračlověk z Burgosu, portugalský objev formy na meče, neznámá bašta hradu Švihova, nový prstenec Saturnu.

Řekové chtějí do konce roku 2007 zprovoznit varovný systém, který umožní během několika minut upozornit na blížící se nebezpečí v podobě ničivých přívalových vln, vyvolaných sopečnými výbuchy nebo zemětřesením. Ve Středozemním moři je podle expertů v průměru jednou za třicet let zaznamenán výskyt ničivé vlny tsunami. K nejohroženějším oblastem přitom patří západ Řecka a celé Egejské moře.

Jedinec druhu Homo antecessor, zhruba 800 tisíc let starý předek člověka, jehož pozůstatky se našly blízko španělského Burgosu, byl pravák. Vědci tak usuzují na základě počítačové tomografie nalezených částí jeho lebky. Jde podle nich o skutečně významné zjištění - opice totiž používají obě ruce. Přednostní používání jedné z rukou předpokládá jednoznačnou diferenciaci, tedy vývojové rozrůznění.

V provincii Alentejo v jižním Portugalsku vykopali archeologové část tři tisíce dvě stě let staré kamenné formy na odlévání bronzových mečů. Našli ji při výzkumu opevněného sídliště z poslední fáze doby bronzové a jde podle nich o první nález takového artefaktu na Pyrenejském poloostrově. V Portugalsku se až dosud našly pouze stejně staré formy na odlévání sekerek.

Při stavbě protipovodňových zábran u vodního hradu Švihova na Klatovsku objevili archeologové základy dosud neznámé půlkruhové bašty, která byla zřejmě v první čtvrtině 16. století součástí vnějšího opevnění hradu. Podobný nález nikdo z odborníků nečekal. Na Švihově totiž proběhl před půlstoletím poměrně rozsáhlý výzkum a hrad byl obecně považován za prozkoumaný.

Kosmická sonda Cassini, obíhající kolem Saturnu, objevila nový dosud neznámý prstenec planety. Nachází se v prostoru mezi jejím hlavním prstencem a vzdálenějším prstencem G a je velmi řídký. Jeho průběh se shoduje s drahami Saturnových měsíců Janus a Epimetheus. Vědci proto předpokládají, že jej tvoří prachové částice, zdvižené z povrchu těchto měsíců po srážkách s meteoroidy.

ČTK, Astro.cz/souhrn Frederik Velinský

Vysíláno v Planetáriu 40/2006, 30. září - 6. října.

Pravidelná rubrika Novinky, zajímavosti a kuriozity se vysílá na začátku každého Planetária.

Pořad: Planetárium  |  Stanice: Sever
Čas vysílání: sobota 18:10  |  Délka pořadu: 55 minut

• 1. října  2006 v 11:15       rubrika: Planetárium

Procházka oblohou (říjen)

Někomu se může zdát, že podzimní obloha není příliš zajímavá. Velký vůz klesl nízko k severnímu obzoru, v zenitu je na hvězdy chudá oblast mezi Cassiopeiou, Pegasem a Labutí. Najdeme tam však zajímavé hvězdokupy, mlhoviny...

• 24. září  2006 v 11:45       rubrika: Planetárium

160 let od objevu Neptunu

Planeta Neptun je od letošního léta, kdy astronomové odebrali planetární status Plutu, opět poslední planetou sluneční soustavy. O jejím objevu v roce 1846 hovoří astronom Pavel Najser. AUDIO (7:06)

• 24. září  2006 v 11:20       rubrika: Planetárium

Jidášovo evangelium

Prastarý papyrový kodex, objevený za nejasných okolností v pouštní jeskyni v Egyptě obsahoval i text jednoho z gnostických nekanonických evangelií, o jejichž existenci se zatím vědělo jen "z doslechu". Hovoří o něm... AUDIO (16:48)

Stojíme o váš názor

Pište nám své názory přes webový
formulář, SMS, Facebook nebo
Twitter, můžete je i sdílet se svými
přáteli. Nejzajímavější názory rádi odvysíláme.

Ústecký kraj