Procházka oblohou (srpen)

30. červenec 2006

Pozorovatele mohou těšit teplé noci i fakt, že soumrak se zkracuje a obloha je s postupem léta tmavší. Slunce, jak už jsme si minule řekli, totiž sestupuje více než 18 stupňů pod obzor.

Zorientovat se na obloze nám pomohou tři jasné hvězdy, tvořící tzv. letní trojúhelník - Vega v Lyře, Deneb v Labuti a Altair v Orlu. Vegu máme takřka nad hlavou v zenitu, Deneb asi 20 stupňů východně a Altair asi 30 stupňů po jejich spojnici. Západně od Vegy je nevýrazné souhvězdí Herkules a vedle něj, ještě víc vpravo, Severní koruna. a Pastýř. Z nezapadajících souhvězdí je Velký vůz na severozápadě a Cepheus s Cassiopeiou na severovýchodě. Na východě už se pomalu objevují souhvězdí podzimní oblohy - Pegas, Andromeda a Perseus. Kochat se můžete krásou Mléčné dráhy, která se rozprostírá téměř přes celou oblohu.
Pokračuje zhoršená viditelnost planet. Merkur, v červenci nepozorovatelný, bude teď po většinu srpna ráno na východoseverovýchodě, stejně jako Venuše. Naopak vidět nebude Mars, zatímco se znovu objeví Saturn, který bude koncem měsíce nízko na ranní obloze. Jupiter najdeme spolehlivě na večerní obloze, kde se pomalu kloní k západu. Uran a Neptun jsou vidět v silnějších dalekohledech po většinu noci.
Na úkazy je letošní srpnová obloha chudá. O to více se můžeme těšit na meteorický roj Perseid. Připomeňme, že dříve se těmto létavicím říkalo "Slzy Svatého Vavřince", protože padaly kolem svátku tohoto světce 10. srpna. Posunem dráhy Země i tohoto roje se posunuje i termín jeho maxima, takže nyní nastává asi o dva dny později. Letos ho astronomové předpovídají na časné ráno 13. srpna. Očekávaná frekvence je kolem 100 meteorů za hodinu. Mateřskou kometou tohoto roje je rozpadlá kometa Swift-Tuttle. Podívanou bohužel bude svým svitem trochu kazit Měsíc, který bude v tu dobu čtyři dny po úplňku.
Na závěr připomeňme ještě měsíční fáze. 9. srpna nastane úplněk, šestnáctého poslední čtvrť a třiadvacátého nov. Do první čtvrti doroste Měsíc 31. srpna. Hezkou podívanou!

Miroslav Zimmer