Příběhy z kalendáře - Václav Laurin

6. prosinec 2010
Příběhy z kalendáře

4. prosince jsme si připomněli automobilového konstruktéra, jehož jméno figurovalo v názvu jedné z prvních českých automobilek. Mimochodem pochází ze Severu Čech. Ano, mluvíme o automobilovém konstruktérovi, průmyslníkovi a schopném podnikateli, od jehož úmrtí uplynulo v pátek sedmdesát let, o Václavu Laurinovi.

Tento český konstruktér a podnikatel patří společně s Václavem Klementem k zakladatelům českého motocyklového a automobilového průmyslu. Přichází na svět 27. září roku 1865 v Přepeřích u Turnova a umírá 3.prosince 1930 v mladé Boleslavi.

V mládí se tento budoucí automobilový konstruktér v Turnově učí zámečníkem, po vyučení se stane spolumajitelem zdejší zámečnické dílny Kraus a Laurin. Jeho ambice je však vyšší, uvažuje o samostatné výrobě bicyklů. Laurinovy sny se brzy stávají skutečností. Po setkání s mladoboleslavským knihkupcem a vášnivým cyklistou Václavem Klementem si v roce 1895 společně najímají v Mladé Boleslavi dílnu, mimochodem na místě s kuriózním názvem - U sedmi zlodějů. Tam pak pod jménem Laurin&Klement společně se svými pěti zaměstnanci opravují a vyrábějí jízdní kola, nesoucí značku Slavia.

Počítejte se mnou - pět zaměstnanců plus dva majitelé. Ten název místa „U sedmi zlodějů“ by tedy mohl vzbuzovat určité rozpaky. K tomu však podle všeho není důvod. Proč místo v roce 898 firma opouští, nevíme. Jde o slušné a úspěšné podnikatele, kteří dál realizují své vize. Na pozemku za Mladou Boleslaví staví novou továrnu, kde pak zahajují vývoj a posléze i výrobu motocyklu české provenience. Šestý model prototypu je pak představen veřejnosti, píše se rok 1899, a světlo světa tak spatřuje první konkurenceschopný motocykl vyrobený na území Rakouska-Uherska, motocykl hrdě nesoucí jméno Slavia.

V roce 1905 pak vyjíždí z mladoboleslavské automobilky i první český automobil značky Laurin&Klemen, a rozhodující podíl na jeho vývoji má opět spolumajitel firmy Václav Laurin. Václav Laurin se pak zcela zásadním a rozhodujícím způsobem jako konstruktér podílí i na vývoji a výrobě všech dalších motocyklů a automobilů, které opustí brány fabriky a to i poté, co v roce 1925 převezme vedení na místě technického ředitele.

Václav Laurin umírá 4. prosince roku 1930 v Mladé Boleslavi. My si jej však na severu můžeme hrdě připomínat jako našeho rodáka a sever Čech vnímat jako jednu z kolébek českého automobilismu. Mimochodem i konstrukce libereckého automobilového nadšence Christiana Linsera a pozdější liberecké automobily RAF spojily s mladoboleslavskou automobilkou svoje cesty, o tom však zase někdy jindy.

autor: David Hertl
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.