Nejznámější severočeské značky – Cibulák aneb Modrobílý omyl

15. červenec 2022

Čtvrt tisíciletí je porcelán s modrým spletitým rostlinným dekorem ozdobou mnoha domácností. Jednou ze čtyř posledních továren na světě, která porcelán s cibulovým vzorem, tzv. cibulák, vyrábí, je Český porcelán v Dubí u Teplic.

Název slavného porcelánu vznikl vlastně omylem – když se v Evropě v 18. století začaly při výzdobě hrnků a talířů používat orientální vzory, obyvatelé Saska si je oblíbili, ale špatně je interpretovali – častý motiv granátového jablka si vyložili jako cibulku a název Zwiebelmuster, cibulový vzor, byl na světě.

Proslulá porcelánka v německé Míšni ho začala používat už v roce 1783, tradice výroby porcelánu v Dubí je sice pozdější, ale zato trvalá…

Zelený cibulák

V roce 1864 koupil německý průmyslník Anton Tschinkel v Dubí budovu tzv. Dolního mlýna a začal vyrábět majoliku; o deset let později si troufl na porcelán a roku 1885 spatřil světlo světa první zdejší cibulák – ale to už firma patřila jinému podnikateli – Teichertovi.

Jednotlivé části vzoru mají svou předlohu i symboliku – větvička chryzantémy s velkým květem je symbol času, bambusová větvička s liánou znamená soudržnost, květ pivoňky zobrazuje bohatství, vznešenost a vzrůst, v úvodu už zmiňovaná granátová jablka symbolizují plodnost.

Už od počátku výroby tohoto porcelánu používala dubská továrna ochranné značky a podle těch se dnes dá dobře určit pravost i stáří porcelánu.

První značkou byl nápis Meissen v oválu, pod kterým byl obrys obrácené pěticípé hvězdy, roku 1913 se poprvé objevil obrázek trojcípé korunky – ten je od roku 1940 dodnes hlavním motivem značky.

Těch variant se ale v historii firmy používalo celkem 19. Cibuláku se někdy říká „porcelán generací“ a právem – už praprababičky ho považovaly za nejcennější kousek výbavy, zhusta se i dědil a léta byl znamením vkusu, kvality a také společenské prestiže.

Červený cibulák

Naprosto mimořádné je i to, že si rozbitý kus můžete i po desetiletích dokoupit, podle slov generálního ředitele Českého porcelánu Vladimíra Feixe tu nejméně na dobu 30 let garantují dodání jednotlivých dílů ve stejném dekoru, tvaru i kvalitě. Současný katalog nabízí těch typů víc než 520.

Cibulák dík dekoru pod glazurou přežil i vpád myček a mikrovlnných trub do našich domácností. Nicméně i tady se projevuje móda, současný vkus má jiné požadavky, mladí mají jiný životní styl, a tak se vedle klasiky objevuje i značka Bohemia Cobalt a Bohemia White – tvary nádobí navržené v ateliéru Jiřího Pelcla, rektora Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze.

Z tradičního vzoru jsou použity jen fragmenty nebo je plocha zcela bílá. Nádobí s legendárním modrobílým vzorem se ale dodnes hojně vyváží – například do Japonska a Jižní Koreje.

autor: Martin Krsek
Spustit audio