Čechie - Böhmerland

Motocykl Čechie-Böhmerland - Foto: Luboš Veverka

Motocykl Čechie-BöhmerlandFoto: Luboš Veverka

Nejdelší motocykly světa vyráběla malá továrna v Krásné Lípě. Nejedno technické muzeum by si rádo okořenilo sbírku tímto klenotem s nápisem Čechie nebo Böhmerland.

Továrnu založil ve 20. letech minulého století Albin Hugo Liebisch. Už první model ukazoval mimořádnost Čechií: atypický trubkový rám, nestandardní usazení nádrže na konci motorky, jednoválcový motor o objemu 598 ccm s neobvyklým zvukem. Stroj vážil úctyhodných 300 kilogramů. Výrazným prvkem byla litá kola z hliníku, která Liebisch použil jako jeden z prvních na světě. Hlavní rozpoznávací znak Čechií tkvěl v neuvěřitelné délce. Nejdelší standardní model dosahoval bezmála tří metrů a uvezl bez obtíží tři pasažéry. Existoval dokonce prodloužený vojenský model pro čtyři lidi. I proto si Čechie vysloužila posměšnou přezdívku „splašená lavice“. 

Postupně se objevilo pět modelů krásnolipského motocyklu v žluto-červené, případně žluto-zelené kombinaci barev. Jenže podnik měl jen dvě obchodní zastoupení, v Chebu a v Ústí. Většina zájemců musela přímo do výrobního závodu, kde se zrodilo na 2000 kusů. V dobové reklamě výrobce hlásal: „Motorové kolo ‚Čechie‘ je výsledkem šestadvacetileté zkušenosti. Jsou v něm vtěleny nesčetné myšlenky stavby motorů a konstrukcí z oboru automobilového všech zemí.“ Vlastně to nebyl zrovna konstrukčně povedený motocykl. Když se srovná s dobovým souputníkem na českém motocyklovém trhu - s Janečkovou Jawou, byla Čechie příliš těžká i dlouhá, disponovala málo účinnými brzdami, motor s venkovními rozvody byl také dost poruchový. To ale dokázal Albin Liebisch obrátit v klad. „Rozebiratelnost a snadná montáž všech součástí byly umožněny nejrutinovanější praxí výrobce, takže příslušné práce poskytují jak laikům, tak i odborníkům opravdovou zábavu.“ Přes všechny nevýhody, a snad i právě pro ně, je zážitek z jízdy na Čechii nebo Böhmerlandu nezaměnitelný. „Musíte si najíždět do zatáčky a počítat s tím, že stroj má snahu sklápět se. Ale jinak je jízda na tak těžké motorce příjemně klidná, nic nevibruje, dá se v pohodě jezdit bez držení, nebo, jak Liebisch se svých prospektech hlásal, ‚volnoručně‘,“ popisuje děčínský veteránista Zdeněk Novotný to, co si může užívat jen úzká skupinka – necelá stovka „vyvolených čechistů“.
Výroba výjimečných motocyklů skončila v roce 1939, kdy závod musel přejít na válečnou výrobu. Po roce 1945 přišel Albin Hugo Liebisch o továrnu i o domov, ale v německém Pasově začal konstruovat poválečný model Čechie. Vznikl jen prototyp, dílnu smetla velká voda a majitel v roce 1965 zemřel.
A dnes? Hodnota zrenovované Čechie se odhaduje na milion korun. Na počest konstruktéra Liebische se od roku 1999 každý rok do Krásné Lípy sjíždí asi padesátka naleštěných strojů. V roce 2005 byla Čechie zařazena mezi sto ikon českého designu. 

Autor:  Martin Krsek
Pořad: Nejslavnější značky Ústeckého kraje  |  Stanice: Sever
Čas vysílání: 9:10, rep. 14:10  
 

Nové články v rubrice

  • 4. listopadu  2010     Audio  rubrika: Severočeské značky

    Triola

    “Do práce i do školy, podprsenku z Trioly!“ Tímto sloganem propagovala socialistická televize nejznámější českou značku spodního prádla.

     
  • 3. listopadu  2010     Audio  rubrika: Severočeské značky

    Solanka a koprčka

    Slupka zelenavě žlutá, dužnina šťavnatá, lehce kořeněné chuti. Tak charakterizuje ovocnářská literatura rannou odrůdu hrušek, která pochází ze Solan na úpatí Českého Středohoří. Z Podkrušnohoří z obce Koporeč vzešla...

     
  • 2. listopadu  2010     Audio  rubrika: Severočeské značky

    Rybena

    Zavináče, pečenáče, uzenáče, rybí saláty. Všechny tyto lahůdky za socialismu spojovala proslulá značka Rybena, symbolizovaná rybou se stylovou pěticípou hvězdou. Poslední podnik tohoto názvu zanikl před několika lety...

     

Stojíme o váš názor

Pište nám své názory přes webový
formulář, SMS, Facebook nebo
Twitter, můžete je i sdílet se svými
přáteli. Nejzajímavější názory rádi odvysíláme.

Ústecký kraj
  Od 26.6.2017 22:10 do 27.6.2017 00:15; na silnici 25372 v obci Ústí nad Labem , délka 69m; nehoda; zvěř na vozovce; havarované vozidlo; OA x zvěř, bez zranění osob.
  D8, mezi km 69 a 64, ve směru Praha, pomalu jedoucí vozidlo údržby, pravý jízdní pruh uzavřen, Od 27.06.2017 07:00 Do 27.06.2017 15:00, zálivky, údržba a opravy vozovek AB, zdroj: ŘSD
  D8, mezi km 22 a 45, ve směru Drážďany, pomalu jedoucí vozidlo údržby, levý jízdní pruh uzavřen, Od 27.06.2017 07:00 Do 27.06.2017 14:30, údržba stromů a keřů, zdroj: ŘSD

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2017 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace