Nejznámější severočeské značky: Diana

Čokoládová značka Diana nepřežila 90. léta, přitom v roce 1996, kdy nový majitel děčínské čokoládovny, nadnárodní koncern Nestlé definitivně uzavřel děčínský provoz se 600 zaměstnanci, slavila Diana 103. narozeniny.

V roce 1893 tu totiž založili filiálku majitelé drážďanské továrny na cukrovinky Hartwig & Vogel a vybrali pro ni logo s bohyní lovu. Sami užívali tradiční značku v podobě Viléma Tella a vyráběli cukrovinky už od roku 1870.

V děčínském muzeu mají kolekci obalů z čokolád z nejstaršího údobí existence Diany, a to v německých i českých verzích. Původní značka, na které bohyně lovu stojí a drží za parůžek srnce, se zpočátku používala jen pro některé čokolády. Postupně však ovládla celý bohatý sortiment od bonboniér až po kakao.

Za první republiky byla značka Diana světoznámě proslulá a většina produkce se vyvážela. V posledních letech druhé světové války se výroba čokolád v Děčíně kvůli nedostatku surovin zastavila. Po osvobození stát továrnu znárodnil a přejmenoval na Severočeské čokoládovny.

Ochranná známka Diana ale zůstala v původní podobě, jenom dostala navíc razítko s nápisem „Známka jakosti“. V 50. letech se děčínská čokoládovna označovala za jeden z největších a nejlépe vybavených podniků tohoto druhu v tuzemsku i v celé Evropě. Později se z Diany stal odštěpný závod všeobjímajícího národního podniku Čokoládovny.

V 60. letech dostalo tradiční logo novou tvář. Původní secesní Dianu nahradila v moderním designu vyvedená bohyně lovu v běhu, s nataženým lukem a běžící srnou.

Podnik vyvážel nejen do socialistických států, ale i do Velké Británie, do Iráku či Íránu. Pamětníci si jistě vybaví typický červený obal Ledových kaštanů, žlutou Kofilu s typickým obrázkem sedícího Turka, pionýři při branných hrách hledali poklady se zlatými čokoládovými mincemi.

Přednost dostal Orion

Výroba v Děčíně pokračovala i po roce 1989, kdy do podniku Čokoládovny vstoupil strategický partner – švýcarský čokoládový gigant Nestlé. Ovšem v jeho podnikatelských plánech už Diana neměla budoucnost. Když nový majitel podnik uzavřel, byl obviňován, že zlikvidoval Dianu, aby získal její trh. Značka bohyně lovu z pultů sladkostí nenávratně zmizela.

„V rámci podniku Čokoládovny existovalo 15 značek a my jsme se museli rozhodnout, kterou zvolíme za centrální pro celou republiku. Vyhrál to Orion. To byla vždy tradiční česká značka čokolády. Chápu, že z regionálního pohledu byla Diana také pojem, ale Orion byl prostě známější, a to platilo už za první republiky,“ komentoval radikální rozhodnutí tiskový mluvčí firmy Nestlé Martin Walter.

Na trhu zůstaly Kofila i Ledové kaštany, ale už pod značkou Orion. Obchodní známka Diana je dál registrována, ale Nestlé ji nepoužívá. Teoreticky se může na obalu čokolád v budoucnu znovu objevit…

autor: Martin Krsek
Spustit audio