Severočech Ferdinand Porsche – VW brouk, tanky a sporťáky

3. září 2014

Ferdinand Porsche se narodil se 3. září 1875 ve Vratislavicích nad Nisou v rodině klempíře. Od mládí byl fascinován novinkou své doby – elektřinou. Po absolvování liberecké průmyslové školy proto odešel do Vídně do učení k elektrickým podnikům. Později přešel k firmě Löhner, pro kterou zkonstruoval převratný elektromotor do automobilu.

Během následujících let se z Porscheho stal jeden z nejvyhledávanějších automobilových konstruktérů své doby.

VW Brouk, tanky a Adolf Hitler

Postupně pracoval pro společnosti Austro-Daimler, Daimler a Steyr-Werken. Věnoval se především konstrukci sportovních vozů a sám byl zaníceným automobilovým závodníkem.

V roce 1931 si Porsche založil vlastní konstruktérskou firmu. Jedním z jejích prvních počinů bylo zkonstruování cenové dostupného lidového vozu, byl jím dodnes populární VW Brouk.

Vozidlo bylo navrženo z popudu Adolfa Hitlera, jehož zbrojním poradcem se Ferdinand Porsche stal. Pro wehrmacht pak navrhl vojenské auto Kübelwagen, tanky Tiger, stíhač tanků Ferdinand a super těžký tank Maus.

Poválečná léta: místo tanků sporťáky

1944, 2. července - inspektoři z 34. pěší divize si prohlížejí Tiger zlikvidovaný Shermanem u Ceciny

Ferdinand Porsche byl členem NSDP a SS a jako takový byl po válce obviněn ze spolupráce s nacistickým režimem.

Šlo především o to, že v jeho továrnách pracovali vězni z koncentračních táborů. Francouzský tribunál pro válečné zločiny nakonec Porscheho shledal nevinným.

Ferdinand se tak spolu se svým podobně nadaným synem Ferrym mohl vrhnout na výrobu sportovních vozů značky Porsche.

Krátce po té, co se první vozy Porsche dostaly na trh, Ferdinand v roce 1951 zemřel. Firmu Porsche plynule přešla na Ferdinandovy děti a vnuky, kteří je úspěšně vedli a vedou dál.

Ferdinand Porsche wurde am 3. September 1875 in Maffersdorf geboren. Er stammt aus einer Spenglerfamilie. Schon von Jugend auf wurde er von einer Neuigkeit seiner Zeit fasziniert, von der Elektrizität. Nach Abschluss der Staatsgewerbeschule in Reichenberg ging er nach Wien und begann eine Lehre bei einer Elektrofirma. Später wechselte er zu den Löhner-Werken, für die er den revolutionären Elektromotor für Autos baute. Im Laufe der nächsten Jahre wurde er der renommierteste Autokonstrukteur seiner Zeit. Schrittweise arbeitete er für Gesellschaften Austro-Daimler, Daimler und Steyr-Werken. Er befasste sich vor allem mit der Entwicklung von Sportwagen und er selbst war ein begeisterter Autorennfahrer. Im Jahre 1931 machte sich Porsche selbstständig und eröffnete sein eigenes Konstruktionsbüro. Als eines der ersten Aufträge wurde hier ein preisgünstiges alltagstaugliches Auto entwickelt, der bis heute noch populäre Volkswagen Käfer. Der Wagen wurde dank der Initiative von Adolf Hitler konstruiert, dessen Militärberater Ferdinand Porsche wurde. Für Wehrmacht konstruierte er dann ein militärisches Auto, den Kübelwagen, Panzer Tiger, den Panzerjäger Ferdinand und den Panzerkampfwagen Maus. Ferdinand Porsche war Mitglied der NSDAP und SS, und deswegen wurde er nach dem Krieg der Kollaboration mit Nazis beschuldigt. Es handelte sich vor allem darum, dass in seinen Fabriken die KZ-Häftlinge arbeiteten. Das französische Tribunal für Kriegsverbrechen erklärte Porsche schließlich unschuldig. Ferdinand konnte zusammen mit seinem Sohn Ferry mit der Entwicklung der Sportwagen Porsche beginnen. Kurz nachdem die ersten Sportwagen auf dem Markt gewesen waren, starb Porsche im Jahre 1951. Ferdinands Kinder und Enkelkinder übernahmen das Unternehmen Porsche und leiten es erfolgreich weiter.

Spustit audio