Znáte auta značky Gatter? Ne každý měl takové štěstí jako Porsche

11. prosinec 2015

Ve výročí týdne si připomeneme automobilového konstruktéra Willibalda Gattera. Narodil se 12. prosince 1896 v Kuřívodech u Ralska v rodině zámečníka. Prostředí zámečnické dílny předznamenalo Gatterovu kariéru.

Vystudoval mechaniku na liberecké průmyslovce a hned na to ho armáda (probíhala totiž právě 1. světová válka) nasadila jako konstruktéra u Škodových závodů, kde se podílel na výrobě kanónů.

Po válce nastoupil do rakouské automobilky Austro-Daimler. Zde společně s Ferdinandem Porschem a Karlem Bettaguem zkonstruoval první poválečný závodní automobil. Zároveň na vídeňské technice obhájil docenturu a vedl tu pak i semináře o strojírenství.

V roce 1925 Vídeň i automobilku Daimler opustil a odešel do Ústí nad Labem ke koncernu Georg Schicht AG, který se zabýval především zpracováním olejů a tuků. Firma investovala i do jiných průmyslových odvětví a chtěla se pustit do výroby automobilů za dobrou cenu.

Willibald Gatter pro společnost navrhnul automobil, který měl nést jeho jméno. Když majitel závodu dohodu o názvu auta ignoroval a chtěl mu dát jméno Schicht, Willibald Gatter ze služeb firmy odešel.

Vrátil se do rodného kraje a v roce 1930 v Zákupech založil vlastní automobilku, která vyráběla malá vozítka za lidovou cenu. Zpočátku se továrně dařilo a zejména na severu Čech a v Praze majitelů Gatterů rychle přibývalo. Záhy ale automobilce Gatter zlomila vaz hospodářská krize a v roce 1936 na ni byla uvalena exekuce.

Willibald Gatter odešel do Německa, kde nejprve pracoval u firmy Sachsenwerk na konstrukci lodních motorů, za války pak vyvíjel vrtule pro letadla Heinkel a Junkers. Ke konstrukci vlastního vozidla se vrátil ještě v 50. letech, ale sériovou výrobu se mu zahájit nepodařilo. Zemřel v roce 1973 ve městě Kirchheim unter Teck v Bádensku-Würtembersku.

In der Rubrik Jahrestage der Woche erinnern wir uns heute an Willibald Gatter, den Automobilkonstrukteur, der am 12. Dezember 1896 in Kuřívody bei Ralskoin eine Schlosserfamilie geboren wurde. Seine zukünftige Karriere wurde durch die Erfahrungen in der Schlosserwerkstatt gekennzeichnet.

Er studierte Mechanik an der Industriefachschule in Reichenberg und gleich nach dem Studienabschluss, während des Ersten Weltkriegs, wurde er durch die Armee den Škoda-Werken zugeteilt, wo er als Konstrukteur in der Produktion von Kanonen arbeitete. Nach dem Krieg stieg er in das österreichische Automobilwerk Austro-Daimler ein. Zusammen mit Ferdinand Porsche und Karl Bettaque entwickelte er den ersten Sports-Rennwagen der Nachkriegszeit. An der Technischen Hochschule in Wien erhielt er eine Dozentur und dann gab er als Lektor Kurse über Maschinenbau.

Im Jahre 1925 verließ er Wien und das Automobilwerk Daimler, und wechselte zum Konzern Georg Schicht AG in Aussig, der vor allem Öle und Fettsäure verarbeitete. Das Unternehmen investierte auch in andere Industriezweige und hatte vor, Autos für günstigen Preis zu produzieren. Willibald Gatter schuf für das Unternehmen einen Wagen, der seinen Namen tragen sollte. Als der Besitzer des Unternehmens die Vereinbarung über die Bezeichnung des Wagens ignorierte, und wollte ihm den Namen Schicht geben, verließ Willibald Gatter das Unternehmen.

Er kehrte in seine Heimatregion zurück und im Jahre 1930 gründete er in Zákupy sein eigenes Autowerk, das preisgünstige Kleinwagen produzierte. Am Anfang ging es dem Unternehmen gut, und vor allem in Nordböhmen und in Prag wuchs die Zahl der Besitzer der „Kleinen Gatter“ sehr schnell. Die Wirtschaftskrise brach dem Autowerk Gatter das Genick und im Jahre 1936 wurde gegen die Firma Exekution durchgeführt.

Willibald Gatter zog nach Deutschland. Dort arbeitete er zunächst bei der Firma Sachsenwerk, wo Schiffsmotoren entwickelt, und während des Zweiten Weltkriegs war er für die Entwicklung von Verstellpropellern für Flugzeuge Heinkel und Junkers zuständig. In den 50er Jahren versuchte er erneut seinen eigenen Wagen zu konstruieren, aber es gelang ihm nicht, die Serienproduktion aufzunehmen. Er starb im Jahre 1973 in Kirchheim unter Teck in Baden-Württemberg.

Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.