Další důkaz svědčí proti Janku Kroupovi: o své roli v kauze Věry Jourové lhal na stránkách MF Dnes opakovaně

[image: image1.jpg]


Včera přinesla MF Dnes článek Janka Kroupy, bývalého podřízeného Radka Johna v pořadu TV Nova „Na vlastní oči“, dnes redaktora MF Dnes, s názvem „Lži o mně a o Věře Jourové“. Na základě dokumentů i vlastních výroků Kroupy v tehdejších reportážích pak redakce Vasevec.cz doložila, že Kroupa o své roli v kauze Věry Jourové, která byla policejním útvarem ÚOOZ pod vedením Jana Kubiceho nezákonně obviněna, trestně stíhána, vězněna a mediálně dehonestována, ve zmíněném článku opakovaně uvádí nepravdivé údaje. 

MF Dnes bylo proto zasláno stanovisko Jiřího Paroubka s žádostí o zveřejnění. Redakci Vasevec.cz se navíc podařilo zjistit, že Kroupa o své roli v celé kauze, respektive o své aktivní spolupráci s policejním útvarem ÚOOZ pod vedením Jana Kubiceho, lhal na stránkách MF Dnes již v minulosti.

Když Kroupa psal již zmíněný článek, v němž „vysvětluje“ svojí roli v kauze Věry Jourové, které nedávno soud přiřkl miliony od státu, který ji podle něj nezákonně obvinil, stíhal a věznil a také přispěl k její mediální dehonestaci, za níž se jí musí v médiích omluvit, asi neměl svůj den. Jak jinak si vysvětlit skutečnost, že novinář, jehož kauzy z MF Dnes přebírají ostatní média a který u svých respondentů trvá na přesných odpovědích, z nichž dovozuje buď jejich důvěryhodnost či nedůvěryhodnost, popírá i to, co sám řekl ve svých reportážích z října 2006? Jak již včera uvedl server Vasevec.cz, proti Kroupovu tvrzení, že s policií na zatčení Věry Jourové nijak nespolupracoval a že policie neměla jím pořízené nahrávky, totiž svědčí jak přepisy jeho vlastních slov ve zmíněných reportážích, tak usnesení Kubiceho ÚOOZ, na jehož základě byla nezákonně zatčena a obviněna Věra Jourová. V již první reportáži se totiž Kroupa chlubí tím, jak den předtím ÚOOZ i na základě svědectví a materiálu pořízeného TV Nova, zatýkala podezřelé, a povzdechl si, že jsou další podezřelí ještě na svobodě. V den, kdy Kroupa odvysílal tuto první reportáž, navíc ÚOOZ zahájil trestní stíhání mj. Věry Jourové, kdy se jako důkazy uvádějí výpovědi Kroupovo spolupracovníků, kteří tajně pořizovali pro Kroupu nahrávky, tak především samotné nahrávky TV Nova.

Je zřejmé, že právě tyto výpovědi i nahrávky byly klíčovým důkazem ÚOOZ proti Věře Jourové a že právě na jejich základě byla obviněna, stíhána, vězněna a mediálně dehonestována, za což se ji nyní musí stát omluvit a zaplatit 3,6 mil. Kč odškodného. Pro tuto skutečnost svědčí jak zmíněný policejní dokument, tak svědectví Věry Jourové i jejích obhájců. A překvapivě pro Kroupu v jeho neprospěch mluví i samotný Jan Kubice, který v rozhovoru pro Aktualne.cz z prosince 2008 uvádí, jak ho případ Věry Jourové mrzí: "Když čtu rozhovory, které s ní vycházejí, tak je mi jí vždycky líto. Samozřejmě, že mám výčitky svědomí. Nicméně ty výčitky by měli mít i ti lidé, kteří o ní mluvili jako o Věře, která má dostat odměnu“. Právě na nahrávkách pořízených Kroupovo spolupracovníky, které pak podle dokumentu ÚOOZ z 11.10. 2006 slouží jako hlavní důkaz pro obvinění a následné zatčení Věry Jourové o dva dny později, se mluví o „Věře, která má dostat odměnu“. Tento obrat se navíc, v rozporu s tvrzením Kroupy ve včerejším článku MF Dnes, objevil v již první z reportáží, která byla odvysílána dva dny před zatčením Věry Jourové. O „dvou milionech pro Věru“ v reportáži mluví na tajné nahrávce Kroupův spolupracovník Marek Řičář. Člověk, který je nyní odsouzen za zpronevěru a který čelí podezření, že sehrál celou kauzu nejen s obviněním Věry Jourové, protože chtěl zastřít sám své podvodné jednání.

Na rozdíl od Věry Jourové však může Kroupa na svoji obhajobu, třeba s použitím nepravdivých či zavádějících informací, jako v případě zmíněného komentáře, využít prostoru a moci, kterou mu dává MF Dnes.

A bohužel, nejedná se o ojedinělé selhání - které se dá sice u novináře s Kroupovými ambicemi a nároky těžko pochopit, nicméně dá se omluvit dočasnou ztrátou paměti - ale o cílenou a dlouhodobou dezinformační kampaň, ke které Kroupa využívá stránek MF Dnes. Jak totiž zjistila redakce Vasevec.cz, již čtyři dny po verdiktu soudu, který v červenci 2009 osvobodil všechny obviněné v kauze Budišov, vychází v MF Dnes Kroupův článek s názvem „Rozvleklá kauza Budišov, to byl i trénink na vraždu Kubiceho“, v němž se poprvé objevují zcela nepravdivé informace o pozadí vzniku jeho reportáží a jeho podílu na práci Kubiceho ÚOOZ při nezákonném obvinění a věznění Věry Jourové.

Rozsudek soudu, či spíše jeho průběh byl přitom pro Kroupu velmi nelichotivý. Zproštění obžaloby u všech obviněných totiž navrhl sám státní zástupce, což je jev v české justici mimořádně ojedinělý, svědčící jak o naprosté důkazní nouzi, tak i o možné manipulaci s důkazy. V tomto případě se jedná především o nahrávky pořízené TV Nova a svědecké výpovědi Kroupovo „agentů“ i Kroupy samotného. Jeho výpověď soudce dokonce označil za „velmi nepřesvědčivou a nedůvěryhodnou“, což mělo přispět i k rozhodnutí obžaloby stáhnout obvinění. I sám státní zástupce konstatoval u soudu, že činnost reportéra Janka Kroupy v celé kauze je „podivná“. Vyslovil otazníky zejména nad způsobem použitím nahrávacích a záznamových zařízení TV Nova. „Techniku užíval takovým způsobem, že mě to až zaráží,“ prohlásil bez dalšího vysvětlení státní zástupce.

Už v tomto článku, který je jakousi Kroupovo obhajobou ostudy, kterou znamenalo soudní rozhodnutí a především jeho role v celé kauze, kterou soud zhodnotil jako nedůvěryhodnou, Kroupa uvádí, že policie žádné jeho nahrávky v době zatýkání neměla. „S policisty se mi spolupracovat nechtělo - je to s nimi stejné jako s jeskyňkami. Podáte jim prst a oni vám utrhnou ruku a ještě na to budou mít úřední zápis. Domluvili jsme se proto, že oni si budou dělat svou práci a mne nechají pracovat na mé reportáži. Dokonce po mně nechtěli ani minutu záznamů, které jsme do té doby natočili. Od té chvíle jsme pracovali paralelně. Mimochodem hrubé, tedy nesestříhané materiály si policie vyžádala až několik týdnů poté, co celou skupinu obvinila.“ Jak již víme, je to lež. Policie měla Kroupovo nahrávky k dispozici již v v říjnu, kdy připravovala zatýkání a obvinění osob v kauze Budišov, včetně Věry Jourové.

A ještě v jedné věci nemluví Kroupa tak úplně pravdu. A to, když tvrdí, že s policií nespolupracoval a že práci TV Nova policie nepoužívala při svém vyšetřování. První výpovědi na ÚOOZ v kauze Budišov totiž učinili Kroupovo spolupracovníci – Aleš Vébr a Marek Řičář - již v srpnu 2006. Policie tedy měla velmi dobrý přehled o tom, co má Kroupa k dispozici a jaké kroky chystá. A je celkem dobře možné, že oba zmínění Kroupovo agenti, pořizující pro něj nahrávky, již v té době pro ÚOOZ pracovali. Ale o tom bude jiný článek.

Předchozí článek na téma Janka Kroupy a jeho roli v lžikauze Věry Jourové si můžete přečíst ZDE.
