Elitní novinář MF Dnes Janek Kroupa v kauze Věry Jourové lže! Usvědčuje ho policejní protokol

[image: image1.jpg])




Janek Kroupa, dříve podřízený Radka Johna v TV Nova, který již v té době čile hospodařil se státními prostředky, například vydával horentně předražené kuchařky za peníze státních Lesů ČR, dnes v MF Dnes vydal článek s názvem „Lži o mně a o Věře Jourové“. V tomto článku se snaží ze sebe smýt podíl na nezákonném věznění a mediální dehonestaci Věry Jourové, která byla na základě jeho reportáží nezákonně zatčena ÚOOZ v čele s dnešním ministrem vnitra Janem Kubicem a nepravdivě mediálně pomlouvána. Za to jí dnes musí stát, tedy my všichni, zaplatit 3,6 mil. Kč odškodnění a náleží ji také za práci Kubiceho a Kroupy od státu omluva. Tak nedávno rozhodl nezávislý soud. 

V uvedeném článku však Kroupa nejen, že manipuluje s fakty či dokonce zastírá i to, co odvysílal ve vlastních reportážích, ale především uvádí nepravdivé informace. Jiří Paroubek, který je v jeho dnešním článku na několika místech kriticky zmíněn, se proto obrátil na MF Dnes s žádostí o uveřejnění reakce.

Kroupa ve zmíněném článku, který uveřejnila MF Dnes, tvrdí, že informace z jeho reportáže nemají žádnou souvislost se zatčením Věry Jourové, že policie i on pracovali na kauze paralelně, že policie zatkla Věru Jourovou, aniž by se o ní ve své reportáži zmínil, že policie neměla k dispozici jeho nahrávky a že jednala bez součinnosti s TV Nova.

Janek Kroupa však lže. 
První Kroupovu reportáž o kauze Budišov, v níž měla figurovat Věra Jourová, odvysílala TV Nova dva dny před tím, než policie zatkla Věru Jourovou po návratu ze zahraničí. Kroupa nemá pravdu, když ve svém komentáři, který uveřejnila MF Dnes, tvrdí, že „v této první reportáži nepadlo o Věře Jourové ani slovo“. Bohužel pro Kroupu padlo. Zcela mimo kontext reportáže se v ní Kroupův agent Marek Řičář, dnes odsouzený k sedmi letům vězení za podvod - bohužel díky Kroupovi a Kubicemu uklizený za peníze státu do programu na ochranu svědků - snaží provokovat dnes již mrtvého starostu Péťu, hlavního údajného zloducha kauzy Budišov, následujícím způsobem:

„Pořád mi to teda vrtá hlavou, když jsme připravili ten rozpočet, že jo… tak sem toho měl ty dva miliony Věře a nebo je to na něco jiného? Tady už se neptám, jestli to jde k vám, protože vám věřím, že to nejsou peníze pro vás, že nemáte potřebu si to vytahovat z toho…“
Faktem je, že formálně má Kroupa pravdu, o Jourové v této první reportáži nepadlo ani slovo. Ale pro zasvěcené, kteří znají další události, je jasné, že Kroupa v tomto případě buď ztrácí paměť, anebo se snaží z nás všech dělat hlupáky.

Je nutné připomenout, že celá akce s nahrávkami v kauze Budišov, která vyvrcholila již zmíněnými reportážemi Janka Kroupy v Johnově pořadu TV Nova „Na vlastní oči“, probíhala 9 měsíců a zveřejnění bylo i podle dnešního vyjádření Kroupy uspíšeno policejním zásahem Kubiceho ÚOOZ, který jak na potvoru týden před volbami do obcí a třetiny Senátu pozatýkal lidi, kteří byli spojeni s ČSSD. Ale jak Kroupa v dnešním článku tvrdí, policie jednala bez součinnosti s ním. Kroupa píše: „V tu chvíli neměla v rukou mé nahrávky“. „Co v nich měla, nevím“, táže se s pokorou pisálka okresního plátku investigativec druhého nejčtenějšího listu v zemi, který jinak hýří přesvědčením, že ví vše.

Inu, zase nemluví Kroupa pravdu. Nechme promluvit samotného Kroupu z reportáže, kterou Nova v dané kauze odvysílala 11. 10. 2006, tedy dva dny před zatčením Věry Jourové:

„Celkově jsme natočili za devět měsíců práce více než dvacet hodin materiálu na skrytou kameru. Policie České republiky mimo jiné na základě svědectví našich spolupracovníků a natočených rozhovorů pozatýkala organizátory celého podvodu. Celá skupina korumpovaných je však stále na svobodě. Právě o nich a vůbec o celém průběhu natáčení připravujeme rozsáhlou reportáž, kterou uvidíte příští týden.“
Opět připomínáme, co dnes Kroupovi zveřejnila MF Dnes: „Logicky tedy není možné, aby jí policie zatýkala na základě mé reportáže (…) V tu chvíli neměla v rukou mé nahrávky.“
Proti Kroupově explicitnímu tvrzení o tom, že s policií při zatčení Věry Jourové nespolupracoval, že ÚOOZ „v tu chvíli neměla v rukou mé nahrávky“, však mluví nejen jeho vlastní slova, ale i důkaz samotné policie.

V usnesení Kubiceho ÚOOZ o zahájení trestního stíhaní Věry Jourové, které je datováno 11.10. 2006, tedy v den, kdy Kroupa odvysílal svoji reportáž v Johnově pořadu TV Nova „Na vlastní oči“, jsou jako zásadní svědci uvedeni Kroupovi spolupracovníci na reportážích: Aleš Vébr a již zmíněný Marek Řičář.

A co více, v usnesení jasně stojí, že jako důkaz pro obvinění Věry Jourové a tedy i pro její vazbu, byly zajištěny nahrávky pořízené TV Nova.

Proč tedy Janek Kroupa lže? Nepamatuje si tak zásadní věci, anebo se bojí přijmout odpovědnost za své selhání? Faktem je, že bez médií, která mu k takovému způsobu práce dávala, a bohužel stále dávají prostor, by takové škody na osudech nevinných lidí, jako je Věra Jourová, nenapáchal. Doufejme, že MF Dnes, která tehdy na reportážích o kauze Budišov a Věře Jourové s Kroupou exkluzivně spolupracovala, to snad dojde. Tváří v tvář kauze News of the World by zvláště její schopnost získat od Kubiceho ÚOOZ dva dny po výslechu Věry Jourové celý její výslechový protokol mohla být vnímána jako velmi nápadně podobná britskému skandálu.

Důkaz výše uvedených tvrzení - usnesení ÚOOZ najdete ZDE.
