
20. října 2015

Adresát: Rada Českého rozhlasu Odesilatel: R. Svoboda

Věc: stížnost na vysílání ČRo

Vážení členové Rady Českého rozhlasu,
dovoluji si Vás oslovit ohledně několika zajímavostí (či jak to nazvat, bez toho že by člověk 

volil expresivní výrazy) ve vysílání Českého rozhlasu. Lze napsat, že příčin ke stížnostem na 
ČRo by byla celá řada (přinejmenším od té doby, kdy se prozatimním ředitelem Českého 
rozhlasu stal Mgr.art.Peter Duhan, zejména pak od „vzniku“ celoplošné stanice     DVOJKA, 
vysílající na vlnách někdejšího ČRo2   PRAHA), nicméně po jistou poměrně dlouhou dobu jsem 
nabyl dojmu, že jakékoli stížnosti adresované Radě jsou zcela zbytečně vynaloženým úsilím. 
O opaku — poté, co Radu opustili Mgr.MgA.Dana Jaklová a Bc.Tomáš Ratiborský — mne      
přesvědčilo projití vcelku náhodně vybraných cca třiceti stížností (přístupných na internetové 
stránce Rady, na webu Českého rozhlasu), vyřízených za poslední necelé dva roky. (Dovolím si 
z odpovědi citovat pouze krátkou část — mnou, samozřejmě, zcela účelově vytrženou, nicméně 
domnívám se, že charakterizuje odlišný postoj nynější Rady k postupům vedení ČRo; stejnou 
či obdobnou formulaci mnou zvýrazněné druhé věty citovaného textu, v první z odkazované 
stížnosti, lze najít v řadě odpovědí na stížnosti posluchačů.)

http://www.rozhlas.cz/rada/stiznosti/_zprava/1505636
http://www.rozhlas.cz/rada/stiznosti/_zprava/1505634
http://www.rozhlas.cz/rada/stiznosti/_zprava/1495102
http://www.rozhlas.cz/rada/stiznosti/_zprava/1484647
http://www.rozhlas.cz/rada/stiznosti/_zprava/1470864
»Text připojujeme v příloze. Chápejme ho prosím jako dokument o současné míře 

sebereflexe vedení ČRo  v oné záležitosti — sdělení Ing. Dittricha se zdá svědčit o tom, 
že zmíněné dosavadní apely Rady ČRo ohledně úrovně některých pořadů Dvojky  nevzalo 
vedení ČRo vážně.«

Jako koncesionář ČRo (tedy jako člověk, který se podílí na financování činnosti  
veřejnoprávního Rozhlasu — za čež ovšem na oplátku očekávám vskutku kvalitní veřejnoprávní
vysílání, zcela v intencích KODEXU ČESKÉHO ROZHLASU  a STATUTU ČESKÉHO 
ROZHLASU ) stále ještě cítím potřebu vyjádřit se vůči mnohému, co ČRo vysílá (ba snad      
dokonce i k tomu, co se v ČRo děje).  

Úvodem ještě zkusím (pokud možno stručně — bohužel ale, stručnost nepatří k mým 
dobrým stránkám) zmínit několik krátkých postřehů. Dříve — poté, co zanikla stanice Praha —
jsem měl snahu komunikovat s vedením (jak tehdejším s panem šéfredaktorem Ostrým — který
ovšem všeobecně nejevil přílišný zájem o komunikaci s kýmkoli z posluchačů — tak i s panem 
ředitelem, či tehdy ještě prozatimním ředitelem, panem Duhanem; ten ovšem fakticky 
komunikoval pouze do té doby, než začal mít dojem, že se vše „usazuje“ a hlavně že má zastání 
v Radě, ať již vedené paní Jaklovou či panem Ratiborským), popřípadě i (tehdejší) Radou ČRo. 

1



Jak jsem mohl vysledovat z odpovědí, které vedení ČRo tvoří na stížnosti posluchačů, situace se 
za celé čtyři roky v nejmenším nezměnila. Dovolil bych si tento přístup nazvat jako arogantní 
— posluchači plať koncesionářské poplatky a do toho, co Rozhlas tvoří se nám nepleť. Což byl 
přístup, který minulým radám přišel zcela v pořádku… Odpovědi posluchačům, které jsou 
v Rozhlase vypracovávány za dobu, kdy byl ředitelem pan Peter Duhan — či alespoň 
přinejmenším od února 2011 —, nelze popsat jinak, než jako vágní a zcela bezobsažné (to mne 
také v druhém zaslaném textu vede k poukazu na způsob, jakým byla „vyřešena“ moje tehdejší 
stížnost Radou — její obsah ve slovním popisu, který je slyšet na zvukovém záznamu, byl při 
nejmenším poněkud zkreslen). Za svým způsobem charakteristický, ohledně vnímání změn na 
stanici Praha samotnými posluchači, je záznam z veřejného vysílání ze dne 1. února 2011 
(to ovšem Dvojka vysílala teprve druhý den — začalo v pondělí 31. ledna). Viz zde: 

1. 2. 2011 16:05 Popiska pořadu v audioarchivu stanice: Byli jsme ve společnosti hostů 
Romany Růžičkové. Prvním byl novinář a publicista Jan Petránek, který komentoval situaci 
v Egyptě. Druhým hostem byl pak šéfredaktor Dvojky Jaromír Ostrý, jenž hovořil o novém 
programu stanice.

http://prehravac.rozhlas.cz/audio/2247947
Popravdě, vzhledem k nastalému poprasku se pan šéfredaktor Ostrý nadále neodvažoval 

přijít „naživo“ mezi své posluchače.
Přičemž ze stížností posluchačů, které jsou již nějaký čas zveřejňovány, nadále vnímám, 

že si nic za celou tu dobu „nesedlo“ („nesedlo“ — řečeno slovy lidí z tehdejší Rady a vedení 
ČRo, lze například odkázat na dvoudílný záznam schůze Rady ČRo z 31. března 2011). 
Posluchači přitom stále vyjadřují tytéž stížnosti, které zaznívaly už tehdy a stále se opakují — 
na nekvalitu vysílání, na užší výběr nabídky pořadů, které jsou navíc stále stejného typu. Mimo 
jiné tak zmizela jistá obsahová pestrost vysílání — kupříkladu každý všední den máme od 
20. hodiny pouze „kontaktní pořad“, byť na různá témata. (Za unikátní bych označil své 
pozorování, že od začátku vysílání DVOJKY až dodneška mají prakticky všechny večerní četby,  
vysílané od 22. hodiny, buď 5, 10 či 15 dílů — nikdy se nestává, že by četba končila během 
týdne. Brání snad nějaký konkrétní důvod tomu, aby četby měly třeba 7 či 11 dílů, či libovolný 
jiný počet? Dovolím si vyslovit domněnku, že toto vysílání omezuje výběr možných děl 
k zpracování — leda snad, že by se dramaturg či redaktor rozhodl, že oproti původnímu dílu 
bude text zkrácen.) Mohu přitom odkázat na vlastní stížnost, kterou jsem odeslal 21. února 
2011. Ve skutečnosti se dodnes nic nezměnilo. Můžeme se podívat na tehdejší vyjádření pana 
šéfredaktora Ostrého, či pana René Zavorala (tehdy ovšem ještě zastával pozici ředitele Odboru 
komunikace a vnějších vztahů ČRo  ; zřejmě tehdy zcela splnil očekávání pana ředitele, 
vzhledem k tomu, jakou pozici zastává nyní):

http://www.rozhlas.cz/dvojka/radiozpravy/_zprava/846126
(U odkazu výše si můžeme povšimnout, že veškeré odkazované „související články“ zřejmě 

zmizely z internetových stránek Rozhlasu. Ovšem k poznámce pana šéfredaktora v odstavci 
„Dramatická a literární tvorba“ si dovolím poznamenat, že četby v Meteoru se naposledy 
vysílaly v době, kdy jej připravoval pan Josef Kleibl!)

http://www.rozhlas.cz/dvojka/radiozpravy/_zprava/861134
http://www.rozhlas.cz/dvojka/radiozpravy/_zprava/970105

Nicméně zpět k mým nynějším stížnostem.

2



1.) Reklama vysílaná na stanici Vltava dnes, tedy dne 20. října 2015 v dopoledních 
hodinách, tuším v čase cca 08:09. Poněkud mne udivilo reklamní oznámení znějící zhruba 
v tomto duchu: Jak lze legalizovat černou stavbu se dočtete zítra v Mladé frontě DNES. 

Vím, že v dnešní době se lze setkat s ledasčím. Nicméně mne udivilo, že při jednání, které 
patrně je v rozporu se zákony (tj. provedení černé stavby) se snad máme dočkat rady v novinách
(tj. nikoli nějak pokoutně), nemluvě o tom, že tuto reklamu slyším z veřejnoprávního Českého 
rozhlasu? Při nejmenším mi takovéto počínání přijde jako neetické či nemravné, byť si  
nedovolím odhadovat, nakolik to může být považováno za jednání ve zřejmém rozporu 
s posláním veřejnoprávního média, jehož činnost upravují Statut Českého rozhlasu spolu       
s  Kodexem Českého rozhlasu. 

2.) Další moje stížnost, či námět směrem k Radě, se týká šéfredaktorky dětského vysílání 
(Rádio Junior), paní Zory Jandové. Jde o již starší vysílání pohádkového seriálu    Tatrmani , jehož 
je paní Jandová autorkou (je to přímo uvedeno na stránkách ČRo, viz odkaz):

»Pro Rádio Junior také napsala vodnické čtení na pokračování Tatrmani.« 
http://www.rozhlas.cz/lide/radiojunior/_zprava/1178671
http://www.rozhlas.cz/dvojka/porady_nevysilane/_porad/100975
Bohužel, ani z druhého odkazu není patrné, zda-li v té době už pracovala jako šéfredaktorka

Rádia Junior. Nicméně zcela jistě již byla vedoucí tehdejšího dětského vysílání na DVOJCE    
(jediným vysloveně dětským pořadem zůstalo vysílání od 19. hodin, přičemž v oné době 
dokonce toto již nebylo vysíláno o weekendech; nejprve byl zkrácen na polovinu vysílacího 
času a později byl zcela zrušen dětský pořad Periskop, který byl vysílán v neděli dopoledne). 
Popravdě řečeno by mne velice zajímalo, jakým způsobem tento text ČRo získal — nelze snad 
předpokládat, že o jeho zakoupení rozhodla — coby vedoucí dětského vysílání, popř. 
šéfredaktorka Rádia Junior — sama paní Jandová. Nicméně otázka způsobu, kterým ČRo 
Tatrmany získal, by se mohla jevit zajímavou. Ovšem i v případě, že by jej schválil některý 
z dramaturgů, stále zůstává jistá pochybnost (přinejmenším etická) o tom, zda-li současně lze 
být vedoucím dětského vysílání a přitom pro toto vysílání dodávat texty k nahrání a odvysílání. 
(Věcí zcela jinou pak je kvalita onoho textu, nicméně zde se jedná o mé ryze subjektivní 
hodnocení, pokud napíšu, že jej považuji za škvár.)

Další připomínkou k práci paní Jandové potom je vysílání jejích písniček, a to jednak 
v dětském vysílání (lze je kupříkladu slyšet od 19. hodiny v hodinovém dětském vysílání na 
DVOJCE , a to zejména když vysílání moderuje přímo paní Jandová), jednak také ve vysílání 
pořadu Noční mikrofórum, které poměrně často uvádí — viz odkazy.
http://hledani.rozhlas.cz/iRadio/?query=Jandov%C3%A1&reader=&stanice%5B%5D=R
%C3%A1dio+Junior&porad%5B%5D=&offset=0&sort=docdatetime
http://hledani.rozhlas.cz/iRadio/?query=Jandov%C3%A1&reader=&stanice%5B%5D=
%C4%8CRo+Dvojka&porad%5B%5D=No%C4%8Dn%C3%AD+Mikrof
%C3%B3rum&offset=0&sort=docdatetime

I kdyby snad toto počínání bylo ryze formálně po všech stránkách v pořádku, přinejmenším
to lze brát jako jistý způsob sebepropagace (což je kupříkladu znát i ze způsobu jejího 
moderování Nočního mikrofóra, kdy host pořadu bývá spíše upozaděn; o případném hihotání, 
které lze v pořadech zaznamenat tehdy, když má za hosta některou kamarádku, se snad nemá 
cenu rozepisovat; během let se k nevhodnému způsobu projevu paní Jandové vyjadřovala celá 

3



řada posluchačů Rozhlasu), což je přinejmenším značně nevkusné .

3.) Reprízy již ukončeného pořadu Karla Gotta Zpátky si dám tenhle film v hlavních 
vysílacích časech. (Dovoluji si upozornit, že naprostá většina repríz jiných pořadů se odvysílá 
během nočního vysílání. Zde ovšem máme reprízu během dne — a to hned dvakrát během 
jednoho weekendu.) Již delší dobu jsem v programu ČRo zaznamenával, že přinejmenším 
některé tyto pořady jsou označovány poznámkou, že se jedná o reprízu (a to hned u „prvního“ 
vysílání, tedy v sobotu po 09:00), ovšem vzhledem k tomu, že se nepočítám k obdivovatelům 
a posluchačům Mistra, nikterak jsem toto nesledoval. Nicméně nakonec jsem si při 
systematičtějším hledání v programu povšiml, že již žádné nové díly nebudou a nadále jsou 
vysílány pouze reprízy — což ale kupříkladu z popisek v audioarchivu vůbec nevyplyne, ostatně
že výroba programu již byla ukončena nevyplyne ani z aktuálního programu stanice, viz druhý 
odkaz níže.
http://hledani.rozhlas.cz/iRadio/?query=&reader=&stanice%5B%5D=
%C4%8CRo+Dvojka&porad%5B%5D=Karel+Gott+-+Zp%C3%A1tky+si+d
%C3%A1m+tenhle+film&offset=0&sort=docdatetime
09:04 Karel Gott - Zpátky si dám tenhle film. Jednička na Dvojce. Legenda české populární 
hudby vás provází svými vzpomínkami. Repríza.
http://program.rozhlas.cz/html/2015-10-17
Teprve v audioarchivu je u 27 června 2015 tato zmínka (ale v programu z onoho dne opět nic):
V nejlepším se má skončit. Poslední díl hudebního pořadu. Moderuje Karel Gott.
http://hledani.rozhlas.cz/iRadio/?query=&reader=&stanice%5B%5D=
%C4%8CRo+Dvojka&porad%5B%5D=Karel+Gott+-+Zp%C3%A1tky+si+d
%C3%A1m+tenhle+film&offset=0&sort=docdatetime&from=27.6.2015&to=28.6.2015&dateLimi
t=TL_INTERVAL
http://program.rozhlas.cz/html/2015-06-27
http://www.rozhlas.cz/dvojka/porady/_porad/100306

Původně byl tento pořad vysílán v premiéře v sobotu po 09:00 a reprízován byl hned 
následující den, po 15. hodině. Nicméně přijde mi vskutku unikátní, že tento pořad, jehož 
výroba již byla ukončena, je v reprízách i nadále vysílán ve stejných časech? (A to dokonce, 
i když je přístupný v internetovém archivu vysílání Českého rozhlasu.) Vzhledem k faktu, že při
vzniku Dvojky byla prostě a jednoduše bývalým panem šéfredaktorem Ostrým celá řada pořadů  
zrušena, čímž bývalá stanice Praha přišla do značné míry o rozmanitost a pestrost programové 
nabídky, je mi takové počínání přinejmenším nepochopitelné. Nemluvě pak o tom, že mezi 
takto „postiženými“ byla řada programů pro děti a mládež (totiž, z původních prohlášení 
šéfredaktora p. Ostrého vyznívalo, že Praha je a má být i nadále stanicí pro celou rodinu, či 
přinejmenším že nemá jít o stanici pro cílovou skupinu „šedesát plus“ — což se ovšem v reálu 
neděje, existuje tudíž jistá disproporce mezi slovy a reálnými činy; to se ovšem netýká pouze 
p. Ostrého, nýbrž většiny současného vrcholného managementu ČRo).

4.) Dále se musím připojit k celé řadě posluchačů, kteří si stěžují na „zvukovou grafiku“ 
(„positioning“, slogany, motta, claimy, jingly, etc., etc.) Sice vím, že řada posluchačů si na toto 
již stěžovala (stěžuje si celá léta, od vzniku DVOJKY   ), nicméně stále bezúspěšně. Ovšem 

4



vzhledem k tomu, že rovněž lze v odpovědích Rady již nějaký čas nalézt text zhruba ve znění, 
že pokud si bude stěžovat více posluchačů, bude se hlouběji věnovat i této problematice, 
nezbývá mi, než se k nim připojit.

Prvním je dotaz, kolik peněz od konce roku 2010 ČRo vydal na znělky a zvukovou grafiku 
stanice ČRo 2 PRAHA a DVOJKA. Řada změn v tehdy zcela nových upoutávkách nastala již 
krátce po zahájení vysílání DVOJKY v únoru 2011, kdy se z větší části ukázaly jako zcela   
nevhodné upoutávky namluvené hercem p. Postráneckým, proti kterým se zvedla značná 
nevole. Mimochodem i přes řadu dotazů ČRo nikdy neobjasnil, kdo je autorem a režisérem 
oněch zcela prvních upoutávek DVOJKY s panem Postráneckým — lze tak jen vyslovit   
domněnku, že to nejspíše byl osobně pan Ostrý, ovšem k autorství se nikdo nepřihlásil. (Rovněž
nepříliš zdařenou se ukázala i znělka DVOJKY, kdy dnes máme novou. A jak nám bylo laskavě 
sděleno vedením stanice, tak „s tradičními motivy Vyšehradu“.) Proto se rovněž ptám, proč se 
ČRo raději nevrátí k původní znělce, kterou stanice měla (spolu s názvem) po desítky let, již 
před II. světovou válkou? (Patrně je přitom zcela zbytečné ptát se, co pro současné celé vedení 
ČRo znamenají slova „tradice“, či „kontinuita“.) Že lze vnímat všelijak známý (a vedením 
evidentně značně oblíbený — budeme-li vycházet z frekvence používání) slogan „Je nám spolu 
hezky“, snad je nasnadě. Že je neoblíben u posluchačů je tuším naprosto zjevné — také bývá 
mnohdy komentován (a také mnohokrát býval přímo na již zrušené „diskusi“ na stránkách ČRo 
DVOJKA, viz moje stížnost bod 5) v tom smyslu, že… „jim — nikoli ovšem nám — je spolu 
dobře, bohužel ale zcela bez ohledu na posluchače“.

Veškerý positioning ve vysílání veřejnoprávního Rozhlasu osobně považuji za naprosto 
zbytečný. (Ano… Vedení stanice na to má expertízy odborníků — které dozajista nebyly 
zadarmo. Ovšem i tak vedení stanice není schopno dospět k vysílacímu schématu a vysílání 
takovému, aby alespoň bylo — například vzhledem k počtu stížností na vysílání — na téže 
úrovni, kde před lety bývala stanice Praha. Kolik let na to asi ještě bude potřeba?) Ano, 
komerční stanice se tak snaží odlišit jedna od druhé. Ovšem zvláštností ve zvuku 
veřejnoprávního rozhlasu (která samozřejmě právě tímto vnímavému posluchači umožňovala, 
aby věděl které stanice poslouchá) byla právě absence těchto, přičemž stačilo běžné ohlášení 
redaktora a to ještě nanejvýš tak na začátku vysílání zpravodajské relace — bez proplétání 
různými hudebními náměty a s podivnou dikcí lidí, které tyto upoutávky namlouvají. Které 
prostě ve všech podobách považuji za naprosto rušivý zásah do pořadů (dokonce se toto již 
dostalo i do vysílání pořadu Meteor — který toho byl ještě do nedávné doby ušetřen). Musím se 
rovněž vyjádřit i ke znělce samotného Meteoru, která byla velmi necitlivě nahrazena velmi 
nevkusnou „moderní“ a „s dobou jdoucí“ nápodobou oné původní. Sice nevím, zda-li se ke 
změně znělky vyjadřovalo směrem k Radě více posluchačů (zaznamenal jsem pouze stížnost 
paní Ing. Nadi Dragounové), nicméně právě vzhledem k odpovědi Rady se k její stížnosti musím
připojit. Odpověď pana šéfredaktora Ing. Dragounové považuji za zcela směšnou — stanice se 
tak reálně vzdává části, či jednoho ze znaků, svého „rodinného stříbra“ (obdobným způsobem, 
tj. s použitím spojení „rodinné stříbro“, se přitom prosím vyjadřují i lidé z vedení Rozhlasu). 
Mimo to jiné znělky se nemění — potom ovšem nevidím důvod proč za každou cenu měnit 
znělku zrovna Meteoru, pořadu s více než půlstoletím tradice. Stanice přitom totiž například 
stále používá v původní podobě znělku pořadu Mikrofórum (nyní Noční mikrofórum — které 
ovšem s oním původním, od něhož si tuto „vypůjčilo“, nemá pranic společného).

5



Po pravdě řečeno… Čtu-li si v odkazovaných ročenkách a padnu na odstaveček Tradice 
i rozvoj (dbáme o zachování kontinuity rozhlasového vysílání a současně reflektujeme proměny
společnosti), či Úcta ( ctíme posluchače a nasloucháme jejich potřebám, názorům, přáním 
a požadavkům, náš posluchač je pro nás na prvním místě  ), potom musím napsat, že použití slova
tradice (vyskytující se ve stejně formulovaných odstavcích rok za rokem), kdy můžeme zřetelně
vidět rozdíl mezi slovy a činy současného nejvyššího managementu (jako celku), na mne působí 
jako výsměch ze strany současného vedení — což se skutečně nevztahuje pouze na (již téměř 
bývalého) pana ředitele Duhana.

http://www.rozhlas.cz/informace/legislativa
http://www.rozhlas.cz/informace/legislativa/_zprava/798070
http://media.rozhlas.cz/_binary/03434485.pdf
http://media.rozhlas.cz/_binary/03161935.pdf
http://media.rozhlas.cz/_binary/02954433.pdf

Či zde: Hodnoty (Jsme si plně vědomi toho, že jsme placeni veřejností, plníme službu 
veřejnosti a pro naplnění svého poslání ctíme tyto základní hodnoty: 1. Důvěryhodnost, 
2. Kvalita, 3. Rozmanitost, 4. Tradice i rozvoj, 5. Úcta .)

http://media.rozhlas.cz/_binary/02318701.pdf
Programové priority ČRo 2013
http://media.rozhlas.cz/_binary/02813927.pdf
Český rozhlas 2012-2014
http://media.rozhlas.cz/_binary/02618658.pdf

5.) Zrušení možnosti diskuse (kdysi dokonce tato byla i mezi posluchači a lidmi z Českého 
rozhlasu — jenomže něčeho tak pro ně riskantního se již kdokoli z vedoucích či šéfredaktorů, 
zejména pak DVOJKY, již léta neodvažuje) na internetových stránkách ČRo. (Týká se to ovšem 
nejen „názorů a dotazů posluchačů Dvojky “, nýbrž i jednotlivých šéfredaktorů — ovšem rušení 
„diskusí“ u managementu zřejmě započalo na internetovém profilu právě u p. Ostrého. Také se 
není čemu divit, vzhledem k počtu negativních reakcí posluchačů na jeho práci.) Jinak viz zde:
http://www.rozhlas.cz/dvojka/diskuse/_zprava/322948
Diskuse byla zrušena
Nyní zvažujeme nové, modernější způsoby komunikace s posluchači. Zatím můžete svoje 
podněty směřovat na následující kontakty.

Kontakt a možnost přidat komentář (na oné stránce viditelný) ČRo zrušil již 6. ledna 2015, 
s tím, že odkazuje na e-mailové kontakty, popřípadě na facebook. Nicméně z onoho vyjádření 
lze soudit, že (někdo) uvažuje o nějakém dalším způsobu komunikace — který by měl onen 
zrušený nahradit. Nicméně musím se zeptat kdy tak učiní, když se to za více, než tři čtvrtě roku
stále ještě nezdařilo?

Závěrem se musím omluvit — přinejmenším za značnou rozvláčnost mého dopisu.

Se srdečným pozdravem,
                                               R. Svoboda

6


