Bezbřehé emoce v hudbě Musorgského a Mahlera

17. březen 2016

…na vás s jistotou dolehnou během koncertu 4. dubna ve Dvořákově síni Rudolfina. Ostatně jejich garantem je i osobnost pana šéfdirigenta Lenárda, který přizval ke spolupráci barytonistu Romana Janála.

Bohem políbený talent, formálním vzděláním nezatížený Modest Petrovič Musorgskij nás nepřestává udivovat svým originálním hudebním myšlením.

Přímý přenos koncertu odvysílá v pondělí 4. dubna od 19:30 Český rozhlas Vltava.

V orchestrální fantazii Noc na Lysé hoře osobitě přetavil romanticky módní téma sabatu čarodějnic a dalších „hororových“ námětů (byť později uváděl, že jde hlavně o zobrazení lidského nitra s jeho vášněmi a krizemi). Ať už bylo východiskem cokoli, hudba plná tajemna, dramatična a zvukomalby zůstává nesmrtelnou.

VSTUPENKY: Musorgskij / Mahler

À propos smrt… obávaná, děsící a věčně inspirující. Musorgského pobídla ke kompozici cyklu Písně a tance smrti. Už sám název navozuje mrazivý pocit a detailnější poznání díla ho jen prohloubí. Smrt se nám zjeví ve čtyřech různých situacích – uzme dítě, mladou dívku, vrhne se do tance s opilým sedlákem, zjeví se na bojovém poli. Expresivitu veršů i hudby nesporně umocní interpretace našeho předního barytonisty Romana Janála.

Čtěte také

Široké spektrum prožitků a atmosfér skýtá Mahlerova 5. symfonie. Každá z jejích pěti vět má naprosto odlišný výraz. Tak je např. první věta smutečním pochodem, zatímco třetí stylizací rakouských tanečních rytmů a čtvrtá populárním adagiettem s jeho vrcholně idylickou hudbou. Monumentální, místy až extatické finále završuje dávnou koncepci „od temnot ke světlu“.

Spustit audio

CD SOČRu v e-shopu